نگارخانه نوروز؛ نگاهی به نشانک نوروز گوگل از ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۴

You are currently viewing نگارخانه نوروز؛ نگاهی به نشانک نوروز گوگل از ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۴

گوگل در روزهای مختلف سال و با توجه به رویدادهای جهانی و منطقه‌ای اقدام به انتشار نشانک‌های ویژه‌ای بر مبنای رویداد مورد نظر انجام می‌دهد. از سال نو میلادی و چینی گرفته تا نوروز، گوگل همیشه و بر اساس رویدادهای تقویمی و یا اتفاقات محبوب جهانی، نشانک خود را تغییر داده و می‌دهد. یکی از روزهایی که گوگل همه ساله اقدام به تغییر نشانک خود می‌کند، روز جهانی نورزو، مصادف با سال نو ایرانی و عید نوروز است. این تغییر بیش از ۲۰ سال است که در صفحه اول بزرگترین موتور جستجوی جهان در حال انجام است.

امسال گوگل طراحی نشانک نوروزی خود را به یک طراحی ایرانی‌تبار به نام پندار یوسفی سپرده است. یوسفی که پیش از این یک بار دیگر هم سابقه طراحی نشانک گوگل را داشته،  درباره‌ی طراخی این نشانک در صفحه‌ی اینستاگرام خوده نوشته است:

«طراحی نشانک نوروز گوگل امسال برایم خوشحال کننده و در عین حال استرس‌زا بود. نوروز، جشن سال نو ایرانی است که همزمان با رسیدن بهار گرامی داشته می‌شود که من در تمام عمرم آن را جشن گرفته‌ام. اما این عید توسط جوامع مختلف از آسیای مرکزی تا بالکان نیز جشن گرفته می شود. هر جامعه‌ای روش‌های منحصر به فرد خود را برای جشن گرفتن آن را دارد. از آنجایی که نشانک در بسیاری از کشورها قابل مشاهده است، تکیه بیش از حد بر مجموعه‌ای از سنت‌ها باعث می شود این نشانک برای ساکنان سایر کشورها عجیب به نظر برسد. بنابراین در سال‌های گذشته، هنرمندان معمولاً به نمای کلی «بهار» روی می‌آوردند. من می‌خواستم خودم را به چالش بکشم تا کار متفاوتی انجام دهم. در نهایت از زبان بصری نسخه‌های خطی تذهیب شده به عنوان موضوع اصلی استفاده کردم، زیرا این سبک هنری در بسیاری از مناطقی که [نوروز را] جشن می‌گیرند رایج است. با این حال نمی‌توانستم از اشاره به برخی از خاطرات خودم از نوروز مانند سبزه عید که بخشی از هفت سین سنتی ایرانی است و همچنین سازهای سورنا و دهل، که برای نواختن آهنگی که سال نو را جشن می گیرد، استفاده می شود، صرف نظر کنم. امیدوارم که روح نوروز را به تصویر کشیده باشم.
همچنین از اینکه نشانک نوروز امسال برای افرادی بیشتر از سال‌های قبل، از جمله مردم ایالات متحده، نشان داده می شود هیجان‌زده هستم.
نوروز مبارک!»

بیشتر بخوانید:  نگارخانه نوروز؛ تمبرهای یادبود نوروز در کشورهای جهان

نشانک نوروز گوگل در ۲۰ سال اخیر

 

نشانک نوروزی گوگل
نوروز ۲۰۲۴
نشان نوروزی گوگل
نوروز ۲۰۲۳
نشانک نوروزی گوگل
نوروز ۲۰۲۲
نشان نوروزی گوگل
نوروز ۲۰۲۱
لوگوی نوروزی گوگل
نوروز ۲۰۲۰
لوگوی نوروزی گوگل
نوروز ۲۰۱۹
لوگوی گوگل به مناسبت نوروز
نوروز ۲۰۱۸
لوگوی گوگل به مناسبت نوروز
نوروز ۲۰۱۷
نشانک گوگل به مناسبت نوروز
نوروز ۲۰۱۶
نشانک گوگل به مناسبت نوروز
نوروز ۲۰۱۵
نشان گوگل به مناسبت نوروز
نوروز ۲۰۱۲
نشان گوگل به مناسبت نوروز
نوروزهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸

 

این نوشتار سومین بخش از مجموعه نوشتارهای «نگارخانه‌ی نوروز» است. نگارخانه نوروز مجموعه‌‌ای از تصاویر است که در آن از دریچه‌ی تصاویر نوروز را گرامی می‌داریم. بخش‌های بعدی این مجموعه در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید