نگارخانه نوروز؛ تمبرهای یادبود نوروز در کشورهای جهان

You are currently viewing نگارخانه نوروز؛ تمبرهای یادبود نوروز در کشورهای جهان

یکی از روش‌های مرسوم برای گرامیداشت رویدادهای تاریخی و فرهنگی در اقصی نقاط جهان، انتشار تمبرهای یادبود توسط ادارات پست کشورهای مختلف است. رسمی که سالیان سال است در کشورهای مختلف رواج داشته و دارد. از آنجا که مراسمات نوروز علاوه بر ایران، در چندین و چند کشور دیگر نیز برگزار می‌شود و بخشی از فرهنگ کشورهای جهان است، در طول سال‌های گذشته، کشورهای مختلفی که این جشن بزرگ را گرامی می‌دارند نیز اقدام به انتشار تمبرهایی برای یادبود کرده‌اند.

اگرچه بزرگداشت جشن سال نو و آغاز بهار در برهه‌های زمانی مختلف در برخی از کشورها، از جمله کشورهای اتحاد جماهیر شوروی، افغانستان و یا کشورهای عربی منطقه به دلایل سیاسی ممنوع بوده‌ است، اما در طول سال‌های مختلف و بر مبنای آزادی‌های سیاسی موجود، دولت‌های مختلف این کشورها اقدام به نشر تمبرهای یادبود کرده‌اند. اکثر کشورهای آسیای میانه که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به جمهوری‌های مستقل تبدیل شدند، از جمله کشورهایی هستند که مراسمات مختلفی برای این جشن بزرگ و جهانی برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  نگارخانه نوروز؛ نوروز در آینه‌ی تصاویر

تمبرهای یادبود نوروز

در ادامه تصاویر تعدادی از تمبرهایی که به این مناسبت در کشورهای ایران، آذربایجان، تاجیکستان، قزاقستان و عراق منتشر شده‌اند آورده شده است:

تمبر سال نو و نوروز
تعدادی از تمبرهای یادبود اداره پست ایران برای گرامیداشت نوروز
تمبرهای یادبود نوروز
تعدادی از تمبرهای یادبود اداره پست جمهوری آذربایجان
تمبر نوروز ترکمنستان
تعدادی از تمبرهای یادبود اداره پست تاجیکستان 
تمبرهای یادبود نوروز
تعدادی از تمبرهای یادبود اداره پست قزاقستان
تمبر سال نو و نوروز
تعدادی از تمبرهای یادبود اداره پست عراق

 

این نوشتار دومین بخش از مجموعه نوشتارهای «نگارخانه‌ی نوروز» است. نگارخانه نوروز مجموعه‌‌ای از تصاویر است که در آن از دریچه‌ی تصاویر نوروز را گرامی می‌داریم. بخش‌های بعدی این مجموعه در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید