نگارخانه نوروز؛ نوروز در آینه‌ی تصاویر

You are currently viewing نگارخانه نوروز؛ نوروز در آینه‌ی تصاویر

نوروز ۱۴۰۳ فرارسیده و به رسم هر ساله، امسال هم تصمیم دارم مطالبی در گرامی داشت این عید بزرگ در ای‌پی‌بلاگ منتشر کنم. برخلاف سال‌های قبل که بیشتر به صورت نوشتاری به گرامی‌داشت این جشن باستانی می‌‌پرداختم، امسال قصد دارم نگاهی بصری به نوروز، یادمان‌ها و رسومات آن داشته باشم. نگارخانه نوروز مجموعه‌ای تصویری از یادبودها، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم نوروز در تمامی کشورهایی است در حوزه‌ی فرهنگی نوروز قرار می‌گیرند.

نوروز نه فقط در ایران، که در بسیاری از کشورهای حوزه‌ی فرهنگی ایران بزرگ و نیز سایر کشورهایی در طول قرن‌ها با ایران در ارتباط بوده‌اند به عنوان جشنی مهم، گرامی داشته می‌شود. در نقشه زیز کشورهایی که نوروز در آن‌ها توسط تمامی مردم و یا بخشی از مردم آن‌ها گرامی داشته می‌شود، مشخص شده‌اند.

کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند
کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند.
بیشتر بخوانید:  نوروز 1403 مبارک...

نگارخانه نوروز؛ نمایی از جهان

گستردگی نقشه فوق نشانگر آن است که نوروز، نه فقط جشنی برای ایرانیان و یا پارسی‌زبانان، بلکه میراثی جهانی است که همه ساله میلیون‌ها نفر از مردم جهان با پاس داشت آن به استقبال بهار می‌روند.

«در این سال‌ها که جهان با چالش‌های عظیمی روبه‌رو است، نوروز پیام‌آور گفتگو، حسن همجواری و آشتی است.» بدون شک این گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به مناسب روز جهانی نوروز، بیانگر تأثیر جهانی نوروز و رسومات مرتبط با آن است.

در نگارخانه نوروز، نگاهی خواهیم داشت به تصاویری کمتر دیده شده از جشن باستانی نوروز و مراسمات و اقداماتی که برای یادبود آن در سراسر جهان انجام شده و می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید