کاوشگر کنجکاوی ناسا و ثبت نمایی پانوراما از مریخ

You are currently viewing کاوشگر کنجکاوی ناسا و ثبت نمایی پانوراما از مریخ

کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) ناسا تقریباً ۱۲ سال است که مریخ را مورد کاوش قرار می‌دهد و این ربات سختکوش به تازگی به ایستگاه بعدی خود رسیده است. به محض رسیدن به گدیز والیس، کاوشگر مریخ ناسا نمایی پانوراما از منطقه صخره ای این کانال پر پیچ و خم که ممکن است توسط رودخانه‌ای باستانی که زمانی در مریخ جاری بوده، ثبت کرد.

ناسا اخیراً تصویر پانوراما ۳۶۰ درجه‌ای خیره کننده و سیاه و سفید از گدیز والیس را که توسط کاوشگر کنجکاوی در تاریخ ۳ فوریه ۲۰۲۴ میلادی با استفاده از یکی از دوربین‌های ناوبری آن ثبت شده بود را منتشر کرد. این کاوشگر مریخی ماه‌ها را صرف کاوش در این کانال خواهد کرد تا سرنخ‌هایی از گذشته احتمالاً گرم تر و پرآب مریخ به دست آورد.

بیشتر بخوانید:  نخستین ویدیوی مریخ‌نورد استقامت ناسا از خورشید گرفتگی در مریخ

کاوشگر کنجکاوی ناسا و پانوراما از مریخ

به نقل از وبسایت ناسا، این تصویر نمایی پانوراما از ماسه‌های تیره‌ای را که یک طرف کانال را پر کرده و تپه‌ای از آوار را که درست پشت ماسه بالا رفته است را نشان می‌دهد. در سوی مخالف، شیب تندی وجود دارد که کنجکاوی برای رسیدن به این منطقه از آن بالا رفته است.

دانشمندان بر این باورند که میلیاردها سال پیش ممکن است آب روی سطح مریخ جاری بوده باشد. کانال گدیز والیس در بستر سنگی حفر شده و پر از تخته سنگ و سایر آوارها است. گروه پشت ماموریت کنجکاوی به دنبال جمع آوری سرنخ‌هایی در مورد چگونگی شکل گیری این کانال هستند، اینکه آیا توسط یک رودخانه باستانی، باد یا بهمن‌های خشک حفر شده است.

اشوین وساوادا، دانشمند پروژه کنجکاوی در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در توضیحات مرتبط با این تصویر پانوراما از مریخ گفت: «اگر کانال یا توده آوار توسط آب مایع تشکیل شده باشد، واقعاً جالب است. این بدان معناست که مدت‌ها پس از خشک شدن این مسیر، آب به شکل گسترده ای در آن جاری شده است.»

پانوراما از مریخ
تصویر پانوراما ثبت شده توسط کاوشگر مریخ ناسا از کانال گدیز والیس. منبع: ناسا

منبع

این پست دارای 2 نظر است

  1. الیشاع

    خیلی جالبه که هنوز خبرهای جدید داره از مریخ منتشر میشه. 🙂 فکر میکنم در آینده‌ها، دانشمندها بتونن زندگی روی سیاره‌های دیگه رو هم به وجود بیارن. مطلب خیلی جالبی بود.

    1. آرش

      مریخ هم یه معدنه برای آوردن مواد معدنی و هم یه سیاره بالقوه برای زندگی در آینده‌س. برا همینه توجه بهش زیاد شده.

دیدگاهتان را بنویسید