نخستین ویدیوی مریخ‌نورد استقامت ناسا از خورشید گرفتگی در مریخ

You are currently viewing نخستین ویدیوی مریخ‌نورد استقامت ناسا از خورشید گرفتگی در مریخ

مریخ‌نورد استقامت ناسا نخستین ویدیوی خود از خورشید گرفتی در مریخ را به ثبت رساند. این خورشید گرفتگی که حدود یک هفته پیش رخ داده است، ناشی از حرکت فوبوس، یکی از دو قمر سیاره مریخ، در آسمان سیاره‌ی سرخ بوده است.

این ویدیو با استفاده از سامانه‌ی عکاسی مست‌کم-زی (Mastcam-Z) موجود در مریخ‌نورد استقامت ضبط شده است. بدین ترتیب مریخ‌نورد استقامت موفق شده است که دقیق‌ترین و باکیفیت‌ترین ویدیوی ثبت شده از خورشید گرفتگی در مریخ، از سطح سیاره سرخ را به زمین مخابره کند.

پژوهشگران با استفاده از داده‌ها و اطلاعات حاصل از رصد خورشید گرفتگی در آسمان سیاره‌ی مریخ، می‌توانند به شناخت بهتری از مدار حرکتی فوبوس دست یابند. به علاوه بررسی مدار حرکتی فوبوس می‌تواند به افزایش اطلاعات از نیروهای جزر و مدی این قمر و اثر آن بر ساختار پوسته و گوشته‌ی سیاره‌ی مریخ منجر شود. این بررسی‌ها در نهایت می‌توانند منجر به شناخت دقیق‌تری از لایه‌های زیرین کره‌ی مریخ و مواد سازنده‌ی آن شوند.

بیشتر بخوانید:  امکان جدید ناسا: ببینید تلسکوپ هابل هر لحظه کدام بخش از فضا را رصد می‌کند

با کیفیت‌ترین ویدیو از خورشید گرفتگی در مریخ

در ۱۸ سال گذشته مریخ‌نوردهای مختلف ناسا موفق به ثبت تصاویر خورشید گرفتگی از سطح این سیاره شده بودند. دو مریخ‌نورد اسپیریت (Spirit) و آپورچونیتی (Opportunity) نخستین تصاویر از خورشید گرفتگی از سطح سیاره سرخ را در سال ۲۰۰۴ میلادی به ثبت رساندند. مریخ‌نورد کنجکاوی اما اولین مریخ‌نوردی بود که توانست فیلمی از خورشید گرفتگی در آسمان مریخ را به زمین مخابره کند.

شایان ذکر است که فوبوس و دیموس نام‌های دو قمر سیاره مریخ هستند. فوبوس که قمر بزرگ‌تر به شمار می‌رود، در فاصله‌ای نزدیک‌تر به سطح سیاره مریخ قرار دارد. مدار حرکتی فوبوس در فاصله‌ی ۶ هزار کیلومتری مریخ واقع شده است، از این رو فوبوس نزدیک‌ترین قمر به سیاره در میان تمامی سیارات منظومه‌ی خورشیدی است. این قمر که ظاهری شبیه به سیب‌زمینی دارد، نخستین بار در سال ۱۸۷۷ میلادی توسط آساف هال (Asaph Hall)، ستاره‌شناس آمریکایی شناسایی شده است.

ویدیوی رسمی منتشر شده توسط ناسا از این پدیده‌ی نجومی خارق‌العاده در ادامه آورده شده است:

دیدگاهتان را بنویسید