امکان جدید ناسا: ببینید تلسکوپ هابل هر لحظه کدام بخش از فضا را رصد می‌کند

You are currently viewing امکان جدید ناسا: ببینید تلسکوپ هابل هر لحظه کدام بخش از فضا را رصد می‌کند

تلسکوپ هایل، بدون شک از یکی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ابزارهای بشر برای کاوش فضا بوده و بسیاری از یافته‌های خارق‌العاده‌ی فضایی به کمک این تلسکوپ به دست آمده است. اگرچه با انتظار می رفت که ناسا پس از ارسال تلسکوپ جیمز وب به فضا، کاربری تلسکوپ هابل را کاهش دهد، اما ظاهراً ناسا چنین برنامه‌ای برای این تلسکوپ نسبتاً قدیمی ندارد و با ایجاد وبسایتی اختصاصی (اینجا) برای آن، به علاقه‌مندان به فضا نشان می‌دهد که تلسکوپ هابل هر لحظه کدام بخش از فضا را رصد می‌کند.

 تلسکوپ هابل همین الآن کدام بخش از فضا را نگاه می‌کند؟

اگر شما هم مثل من از علاقه‌مندان معمولی به فضا باشید، احتمالاً  اکثر یافته‌ها و اکتشافات فضایی تلسکوپ هابل را از طریق اطلاعات رسمی منتشر شده توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا، و یا وبسایت‌ها خبری، توییتر، اینستاگرام و سایر رسانه‌های خبری و اجتماعی دنبال کرده و می‌کنید. با این حال، اخباری که از این تلسکوپ در رسانه‌ها منتشر و یا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، تنها یافته‌های این تلسکوپ تاریخ‌ساز نیستند و پژوهش‌ها و کاوش‌های انجام شده با آن بسیار بیشتر از مواردی است که در رسانه‌ها منتشر می‌شوند. یافته‌ها و پژوهش‌هایی که تا پیش از این امکان دنبال کردن آن توسط علاقه‌مندان عادی فضا وجود نداشت.

بیشتر بخوانید:  تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت به فضا پرتاب شد

حالا اما ناسا امکانی را فراهم کرده است که به کمک آن کاربران اینترنتی در هر نقطه از جهان می‌توانند با مراجعه به یک وبسایت، مشاهده کنند که تلسکوپ هابل هر لحظه کدام بخش از فضا را کاوش می‌کند و لنز این تلسکوپ به کدام سو از جهان هستی خیره شده است.

به عنوان مثال، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در لحظه‌ی نگارش این متن، دوربین عریض (واید) شماره‌ی ۳ تلسکوپ هابل، به درخواست دکتر فیگ واگ از دانشگاه آریزونای امریکا، کهکشان J2002M3013 را رصد می‌کند. مجری این طرح که مسئول فراهم نمودن اطلاعات وبسایت مذکور است، مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی(Stsci) است.

تلسکوپ هابل هر لحظه کدام بخش فضا را رصد می‌کند
در لحظه‌ی نگارش این متن، دوربین عریض (واید) شماره‌ی ۳ تلسکوپ هابل، به درخواست دکتر فیگ واگ از دانشگاه آریزونای امریکا، کهکشان J2002M3013 را رصد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید