پرشین بلاگ تعطیل شد؟ وقتی هیچ اثری از سرویس وبلاگدهی بر جای نمی‌ماند!

You are currently viewing پرشین بلاگ تعطیل شد؟ وقتی هیچ اثری از سرویس وبلاگدهی بر جای نمی‌ماند!

چند وقت پیش، در حال بررسی وضعیت اطلاعات کنسول گوگل ای‌‌پی‌بلاگ بودم که متوجه شدم چندین نفر با جستجوی عبارت «پرشین بلاگ تعطیل شد» وارد وبلاگ من شدن. البته لینکی که اون‌ها مشاهده کرده بودن در واقع مطلبی بود که من درباره‌ی تعطیلی میهن بلاگ (و نه پرشین بلاگ) نوشته بودم. همین موضوع باعث شد که کنجکاو بشم و پیگری کنم که نکنه پرشین بلاگ هم تعطیل شد و من بی‌خبرم! چون معمولاً سعی می‌کنم کمی از اخبار وبلاگستان باخبر باشم و همیشه دورادور در جریان اتفاقات دنیای خیلی کوچیک شده‌ی وبلاگ‌های فارسی هستم.

به‌روزرسانی (۲۳ بهمن ۱۴۰۲): متأسفانه مدتی است که وبسایت پرشین‌بلاگ به طور کلی از دسترس خارج شده…

در اولین بررسی که متوجه شدم  وبسایت پرشین بلاگ تحت آدرس www.persianblog.ir به طور کلی از صحنه‌ی فضای مجازی محو شده. اولین ایده‌ای که به ذهنم رسید این بود که شاید سرورهای سایت پرشین بلاگ (مشابه اتفاقی که قبلاً برای بلاگفا افتاد) دچار اختلال شدن و محو شدن پرشین بلاگ یه اتفاق موقتی باشه. به همین خاطر مدتی صبر کردم.

به‌روزرسانی (۳۱ شهریور ۱۴۰۰): بعد از حدود سه ماه، بالاخره وبسایت پرشین بلاگ با انتشار متن زیر تأیید کرد که مشکلی برای سرورهای سایت پیش اومده و ظاهراً می‌تونیم امیدوار باشیم که پرشین بلاگ هنوز زنده است و به زودی بر می‌گرده:
همراهان همیشگی پرشین بلاگ، سلام
سرورهای پرشین بلاگ در سه ماه گذشته دچار اختلال بزرگی شد و ما از همان روز در تلاش برای رفع آن بودیم، بزرگی حجم داده ها از سال ۸۱ تا کنون مسیر ما را سخت و طولانی کرد، تک تک ما خانه هایی در پرشین بلاگ داریم و ما با افتخار میزبان آنها بوده و هستیم و نگرانی از بابت از دست رفتن محتوا نیست.
به زودی بر می‌گردیم
پرشین بلاگ زنده است تا وبلاگ فارسی زنده است.

بیشتر بخوانید:  میهن‌بلاگ به تاریخ پیوست؛ هزاران وبلاگ در آخرِ خط...

بعد از چندین روز که خبری از بازگشت پرشین بلاگ نشد، سراغ صفحه‌ی اینستاگرامشون رفتم. صفحه‌ی اینستاگرام پرشین بلاگ هم که از اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی کلاً به‌روز نشده بود. زیر آخرین پست این صفحه هم البته تعدادی نظر از کاربران هست که جویای وضعیت شدن و از نابود شدن وبلاگ‌هاشون، اون هم بدون اطلاع قبلی شکایت کردن. این نظرات و شکایت‌ها هم بدون جواب باقی مونده و هیچ اثری نه از سرویس وبلاگدهی پرشین بلاگ، و نه از مسئولین این سرویس دیده نمی‌شه! اینجا بود که مطمئن شدم پرشین بلاگ تعطیل شد و دیگه خبری از قدیمی‌ترین سرویس وبلاگدهی فارسی در دنیای اینترنت نخواهد بود…

به‌روزرسانی (۲۸ شهریور ۱۴۰۰): در حین جستجو برای پیدا کردن یه عکس مناسب از لوگوی پرشین بلاگ برای همین نوشته، در عین ناباوری دیدم که یه زیر دامنه‌ از پرشین بلاگ به آدرس: http://auth.persianblog.ir/login هنوز هم کار می‌کنه که برای ورود به اون نیاز به نام کاربری و گذرواژه هست. من سال‌هاست که وبلاگ پرشین بلاگی ندارم و نمی‌دونم که این صفحه‌ی ورود مربوط به وبلاگ نویس‌هاست یا مدیرای سایت. اما امیدوارم که این لینک مربوط به کاربرا باشه و وبلاگ نویسا بتونن آرشیوشون رو از اینجا خارج کنن.

پرشین بلاگ تعطیل شد و وبلاگستان کوچک‌تر

حالا عملاً یکی دیگه از سرویس‌های وبلاگ نویسی پرطرفدار ایران هم از دسترس خارج شده، اون هم بدون اطلاع قبلی و بدون قرار دادن فرصت نجات دادن نوشته‌ها و محتوای منتشر شده. شاید حداقل کاری که مدیران پرشین بلاگ، به عنوان قدیمی‌ترین سرویس وبلاگ‌دهی فارسی می‌تونستن انجام بدن این بود که فرصت خارج کردن آرشیو وبلاگ‌ها رو در اختیار کاربرا قرار بدن. بدون شک سرویسی که نزدیک به ۲۰ سال عمر داشته، مأمنی برای وبلاگ‌هایی بوده که روایت‌گر داستان‌های افراد بسیار بسیار زیادی بوده. شاید الان باید از مدیران میهن بلاگ تقدیر کنیم که حداقل فرصتی دادن که نوشته‌های وبلاگ‌ها از این پلتفرم خارج بشن.

بیشتر بخوانید:  نوشتن از دایناسوری در گنجه!

و در نهایت باید بگم که کوچیک شدن وبلاگستان فارسی همیشه یکی از اتفاقات دردناک زندگی من بوده و هست، و همین الان هم از دست رفتن پرشین بلاگ، به عنوان یکی از نمادهای عصر طلایی وبلاگ‌نویسی فارسی در دهه‌ی ۸۰ واقعاً برام دردناکه. هر چند که هنوز هم بلاگفا، بلاگ اسکای و بلاگ بیان نفس می‌کشن و بین فیدهای ذخیره‌ شده‌ی من، وبلاگ‌های خوبی هستن که هنوز هم به‌روز می‌شن، اما واقعیت اینه که این روزا، روزای قشنگی نیست…

این پست دارای 22 نظر است

  1. تنهاترین nahang

    سلام پرشین بلاگ کار نمی کند
    یا سرور هایش رفت
    وبلاگ پرشین بلاگ داشتم من در کانادا دختر اشتباهی من هم یک مطلقه ام
    قبلا هم مانند بلاگ اسکای قالب برداشتند شکل زشتی گذاشتند یک متنی گذاشتند برداشتند
    شاید بر گردند شاید وقتی دیگر

    1. آرش

      راهی نداریم جز اینکه منتظر بمونیم ببینیم نتیجه چی میشه
      به شخصه فقط امیدوارم حداقل اطلاعات وبلاگ ها برگرده

  2. عمو فیسی

    متاسفانه شبکه اجتماعی فیسنما هم چند ماهی است که بالا نمیاد و میتونم بگم واقعا بهترین شبکه اجتماعی در ایران بود

    1. آرش

      بله، متأسفانه روند تعطیلی شبکه‌های اجتماعی فارسی همچنان ادامه داره.

  3. sunnyhero

    یعنی هییییچ راهی برای برگردوندن محتوی وبلاگ هامون نداریم!؟
    من حقیقتا دلم میسوزه که به اتکای وبلاگم هیچ جایی نوشته هام رو ندارم
    انگار یه بخش عظیمی از زندگیم گم شد با این اتفاق :((

    1. آرش

      تا این لحظه که پرشین بلاگ هیچ راهکاری برای بازیابی اطلاعات ارائه نکرده…
      باید منظر موند و دید که چه اتفاقی میفته و اصلا برمیگرده یا نه…

    2. سعید

      سلام. یه سایتی هم به اسم آرشیو وب جهانی اونجا مطالب حذف شده سایتای دنیا رو نشون میده طبق تاریخ
      ادرس وبلاگتونو توش سرچ میکنین شاید پستاش پیدا بشه
      اسم سایته رو گوگل کنین web archive

  4. حسین زائری

    سلام. یک عمر خاطره نوشتیم نوشته های دوستان رو جمع اوری کردیم این روزا نیاز میباشد که مروری کنم بر نوشته های قدیمی ولی حیف وصد خیف که هیچ اثر ونشانی از پرشین بلاگ دیده نمیشه سال قبل یک خبری مبنی بر باز گشایی پرشین بلاگ شایع شد. ظاهرا خبر جعلی بود تنها شماره تلفنی هم که از پرشین بلاگ دلشتم واگذار شده است. ارادتمند. زائری

    1. آرش

      درسته…
      متاسفانه هیچ راهی هم برای مکاتبه با پرشین بلاگ در دسترس نیست.

  5. وحید

    یادش بخیر من خودم وبلاگنویسی را با پرشین بلاگ شروع کردم. واقعا جای تاسف داره

    1. آرش

      دقیقاً جای تأسف داره…

  6. علی کولیوندزاده

    دوستان عزیز از این سایت میشه آرشیو رو بازیابی کرد ون خودم این مشکل رو داشتم با سرچ تونستم به الاعات وبلاگم دسترسی پیدا کنم امیدوارم این کامنت به دردتون بخوره
    https://archive.org/

    1. آرش

      ممنون از پیشنهاد شما
      وب آرشیو گزینه‌ی بسیار خوبی برا بازگردوندن اطلاعاته… هرچند که بهتر بود پرشین بلاگ خودش امکانی برای دانلود نسخه پشتیبان وبلاگ‌ها ارائه می‌کرد.

  7. برنا

    یادش به خیر اولین بار بلاگفا مشکل اساسی براش پیش اومد، پرشین بلاگ بروزرسانی زیبایی انجام دادم اما متاسفانه دچار مشکل شد و حیف که دیگه در دسترس نیست

    1. آرش

      پرشین بلاگ و بلاگفا هر دو بخش مهم و خاطره‌انگیزی از وب فارسی بوده (و بلاگفا هنوزم هست) که خاطرات و دلنوشته‌های زیادی توی خودشون داشته و دارن.
      واقعاً حیفه این آرشیو عظیم اینقدر راحت از دست بره…

  8. امین

    لعنت بهشون
    با این سرویس و مسئولیت پذیری شون

    1. آرش

      متاسفانه اصلا مسئولیت پذیری ندارن…

  9. هما

    واقعا پرشین بلاگ تو این سالهای آخر بدترین سرویس وبلاگدهی ایرانی شده بود…

    1. آرش

      بله، متاسفانه همینطور بود…

دیدگاهتان را بنویسید