نوشتن از دایناسوری در گنجه!

You are currently viewing نوشتن از دایناسوری در گنجه!

دیروز با خواندن نوشته‌ای درباره‌ی «مرگ آرام و دردناک تامبلر* و درس‌هایی که تیک تاک باید از این افول بگیرد»، توی ذهنم همزمان گذر زمان و عبور نسل‌ها از فناوری‌ها مرور می‌شد. از چت روم‌های یاهو مسنجر تا وبلاگ نویسی، تبِ فیسبوک و توییتر و بعدش هم تلگرام و اینستاگرام. با اینکه شاید همه‌ی این‌ها در یکی دو دهه اتفاق اقتاده، اما فکر کردن به این دوره برای من مثل مرور یک عمر بود. شاید حق با نویسنده‌ی مطلبی که اشاره کردم باشه و من به دوران دایناسورها متعلق باشم و این نوشته‌ها هم فسیل‌های من باشه! شاید هم من دایناسوری در گنجه دارم و گاهی باهاش حرف می‌زنم و ازش می‌نویسم!

این روزها نوجوانان همه از تیک تاک استفاده می‌کنند، اما زمان ما، همه طرفدار تامبلر بودند.
به نظر شما من عتیقه هستم؟ بسیار خوب، جوک‌هاش با شما! اما منم متولد قرن جدید [میلادی] هستم. البته سنم اینقدری هست که دوران قبل از تیک تاک رو هم به یاد بیارم. اون روزها، اگر مطلبی جذابی داشتی، توی تامبلر پست می‌کردی.
امروزه ولی همه‌ی مطالب جذاب رو میشه توی تیک‌تاک پیدا کرد.
جنیمائی نگوین، نویسنده وبسایت مشیبل

این روزا هر زمان که وقتی اضافه بیارم، بین همه‌ی کارها، سردردها و مشکلات، میرم و وبلاگ‌هایی که هنوز فعال هستن رو می‌خونم. البته توی محتوای فارسی، وبلاگ نویسی هنوز هم ادامه داره و کم نیستن وبلاگ نویسایی که هنوز دارن می‌نویسن و انصافاً اکثرشون عالی هم می‌نویسن. اما وقتی خوب نگاه می‌کنم می‌بینم که یواش یواش وبلاگ و وبلاگ نویسی داره به دایناسوری تبدیل میشه که توی گنجه‌ای کنج ذهن ماها داره زندگی می‌کنه.

بیشتر بخوانید:  می‌نویسم وبلاگ‌نویس؛ بخوانید وبلاگ‌خوان

زمزمه‌های دایناسوری در گنجه

با همه‌ی اینا، خوبه که هنوز هم نویسنده‌هایی هستن که می‌نویسن، گاهی درِ گنجه رو باز می‌کنن و با دایناسوری که سال‌هاست باهاش دارن زندگی می‌کنه، حرف می‌زنن. اما اینکه سرویس‌های وبلاگدهی در سراسر جهان و نه فقط ایران یکی یکی دارن افول می‌کنن و از بین می‌رن، خبر خوبی نیست. فرقی هم نداره که سرویس وبلاگدهی تامبلر باشه یا میهن بلاگ. انگار بخشی از حاصل عمر همه‌ی آدمای یک نسل داره خیلی آرام و دردناک به فراموشی سپرده می‌شه.

جا داره اشاره کنم که عنوان نوشته بر اساس دیالوگی از فصل سوم سریال یقه سفید (White Collar) انتخاب شده:

مازی (با بازی ویلی گریسون): نیل! ما کلاهبردار! کلاش! حقه باز و مُحیل (حیله‌گر) هستیم!

نیل کَفری (با بازی مت بومر): محیل؟

مازی: دیدی! هم الآنشم دایناسور شدم!

نیل: فکر نمی‌کنم چند هفته دیگه هم صبر کنی، منقرض بشی! وینوسوروس!

* تامبلر یکی از سرویس‌های وبلاگدهی پرطرفدار بوده و هست و در حال حاضر بیش از ۴۷۵ میلیون وبلاگ در این سرویس وجود داره. یاهو این سرویس وبلاگدهی رو سال ۲۰۱۳ با مبلغ ۱٫۱ میلیارد دلار خریداری کرد و البته در سال ۲۰۱۹، ورایزون (شرکت مادر یاهو) تامبلر رو به قیمت ۳ میلیون دلار به شرکت اتوماتیک (شرکت مادر وردپرس) واگذار کرد. همین کاهش قیمت نشون می‌ده که این سرویس وبلاگدهی چه سقوط دردناکی رو تجربه کرده!

+ تصویر: باب آل‌گرین، مشیبل.

دیدگاهتان را بنویسید