میهن‌بلاگ به تاریخ پیوست؛ هزاران وبلاگ در آخرِ خط…

You are currently viewing میهن‌بلاگ به تاریخ پیوست؛ هزاران وبلاگ در آخرِ خط…

«میهن بلاگ تعطیل می‌شود» همین جمله‌ی کوتاه در عنوان آخرین متن منتشر شده در وبلاگ رسمی مدیران میهن‌بلاگ گویای همه چیز است. حالا ما مانده‌ایم و وبلاگستانی که روز به روز کوچکتر و کوچکتر می‌شود.

میهن‌بلاگ که در ۲۶ آبان ۱۳۸۳ کارش را در وبلاگستان فارسی آغاز کرد، سال‌های سال یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های وبلاگ در ایران محسوب می‌شد و یکی از برجسته‌ترین سرویس‌های وبلاگدهی در میان فارسی زبانان بود. سرویسی که رقیبی جدی برای پرشین بلاگ، بلاگفا، اسکا‌ی‌بلاگ، پارسی‌بلاگ و بلاگر بود.

بیشتر بخوانید:  همکاری صباایده و اپراتور زین برای ساخت آپارات عربی

میهن‌بلاگ؛ از عرش تا فرش

اوج پیشرفت و حرکت را به جلوی میهن‌بلاگ رو می‌توان از مرداد ۸۷ به بعد دانست که تیم تجارت الکترونیک صبا این سرویس را از مدیران پیشین خریداری کرد. تیم تجارت الکترونیک صبا مالک سرویس‌های محبوب و مشهوری بوده و هست که از میان آن‌ها می‌توان به آپارات، فیلیمو، کلوب و لنزور اشاره کرد. در آن سال‌ها ارائه‌ی نسخه‌ی پنجم میهن‌بلاگ و ارائه‌ی مجموعه‌ای از امکانات جدید، منجر به افزایش محبوبیت این سرویس شد.

روند کار میهن‌بلاگ از آن سال‌ها تا به امروز نسبتاً پایدار ادامه یافت، اما در نهایت پس از آغاز دومینوی تعطیلی سرویس‌ها در تیم تجارت الکترونیک صبا، تعطیلی و بعد فروش شبکه اجتماعی کلوب و تعطیلی لنزور، در نهایت نوبت به این سرویس وبلاگ‌دهی رسید.

حالا حدود یک ماه به پایان کار یکی از قدیمی‌های وبلاگستان فارسی (۳۰ آذر) باقی مانده است و پایان کار این سرویس فرارسیده است.

میهن‌بلاگ البته برای شخص من احترام بسیار بسیار بالایی داشته و اگر شما از خوانندگان قدیمی ای‌پی‌بلاگ باشید، می‌دانید که وبلاگ فعلی ۵ سال اول عمرش را با نام شبِ مرگ و نشانی www.shabemarg.mihanblog.com فعال بوده است. هنوز هم آرشیو مطالب آن دوران در این وبلاگ وجود دارد و نظرات خیلی از کاربران قدیمی در آنجا آرشیو شده است.

این چند روز شاید مهمترین کاری که بتوانم انجام دهم، نجات دادن آرشیو مطالب از فراموشی و تهیه نسخه پشتیبان برای آن است. اگر شما هم راهکاری برای این مورد دارید، خوشحال خواهم شد که با من در میان بگذارید…

در پایان تنها می‌توانم بگویم، چه غم انگیز است روزی که سال‌ها خاطره‌ی هزاران نفر در حال فراموشی است…

این پست دارای 6 نظر است

  1. mim

    سلام. متاسفم که این اتفاق افتاد و متاسفانه هیچ ایمیلی هم به دست من نرسید در مورد این موضوع. الان حتی آدرس وبلاگ هم بالا نمیاد و من نمیدونم آیا راهکاری وجود داره که بتونم به طریقی مطالب وبلاگم رو برگردونم یا نه. با توجه به این که اطلاعی نداشتم، نسخه پشتیبان هم نداشتم. ممنون میشم اگه بتونین در این زمینه کمکی کنید.

    1. آرش

      سلام
      متاسفانه با حداقل اطلاع رسانی و خیلی با آرامش میهن بلاگ رو از دسترس خارج کردن.
      تنها راهکاری که به ذهن من میرسه استفاده از سایت وب آرشیو (http://web.archive.org) هست. البته اگه نسخه‌ای از سایت توی اون موجود باشه.
      با پشتیبانی میهن بلاگ هم میشه مکاتبه کرد. البته اگه پشتیبانی هنوز فعال باشه.

      1. mim

        ممنونم

  2. وصال

    متاسفانه من هم اطلاعی نداشتم و وبلاگم با انبوهی خاطرات شخصی دفن شد…

    1. آرش

      به مفهوم واقعی غافلگیر شدیم…

  3. آن

    منم در میهن بلاگ وبلاگ داشتم حیف شد وبلاگ میهن بلاگ تعطیل شد

دیدگاهتان را بنویسید