مرورگر وب چیست؟ بهترین مرورگر وب کدام است؟

You are currently viewing مرورگر وب چیست؟ بهترین مرورگر وب کدام است؟

در روزهایی که اینترنت به بخشی مهم از زندگی همه‌ی مردم جهان تبدیل شده است و همه‌ی ما روزانه بخشی از وقت خود را به وبگردی سر می‌کنیم، بد نیست نگاهی داشته باشیم به مرورگر وب که عملاً یکی از ابتدایی‌ترین و بنیادی‌ترین ابزارهای مورد استفاده در فضای مجازی است. تقریباً همه‌ی کارهای ما در دنیای اینترتت مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق مرورگرها در حال انجام است، از جستجو در گوگل تا خرید از فروشگاه‌های آنلاین. در این مقاله سؤال اصلی این است که مرورگر وب چیست؟

ویکی‌پدیا مرورگر را به صورت زیر تعریف می‌کند:

مرورگر وب (که معمولاً به مرورگر خلاصه می‌شود) به نوعی نرم‌افزار کاربردی گفته می‌شود که برای دریافت، نمایش و مرور اطلاعات از وب جهان‌گستر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به زبان ساده، مرورگر وب ابزاری است که با آن وبسایت‌ها را می‌بینیم. چه از ویندوز استفاده کنیم و چه از اندروید و آی‌اواس(یا هر سیستم عامل دیگری) و چه از رایانه استفاده کنیم و چه موبایل و تبلت، برای دیدن صفحات سایت‌ها باید از مرورگر استفاده کنید. مرورگر ابزاری است که کدهای صفحات را به محتوای دیداری تبدیل کرده و به ما نشان می‌دهد.

غول‌های فناوری و نبرد مرورگرها

اگر از قدیمی‌های اینترنت باشید، تجربه‌ی استفاده از نت‌اسکیپ نویگیتور و اینترنت اکسپلورر را دارید (دیدن لوگوی نت‌اسکیپ حداقل برای من با خاطرات اینترنت دیال‌آپ و صدای مودم گره خورده!) و اگر هم در سال‌های اخیر با اینترنت آشنا شده باشید قطعا از کروم، فایرفاکس، سافاری، اج یا اپرا استفاده کرده‌اید.

مثل همه‌ی زمینه‌های مرتبط با فناوری، دنیای مرورگرها هم صحنه‌ی نبرد غول‌های فناوری بوده است، اما شاید مهمترین تفاوت این نبرد در این است که  همه‌ی مرورگرهای مشهور رایگان هستند و همه‌ی سیستم عامل‌های معتبر دارای یه مرورگر هستند. مایکروسافت سال‌ها از اینترنت اکسپلورر به عنوان مرورگر پیشفرض استفاده می‌کرد. البته در سال گذشته این شرکت مرورگر مایکروسافت اج را جایگزین آن کرد و نسل جدیدی از مرورگرهای خود را ارائه کرد. گوگل هم مثل مایکروسافت، از محصول خودش، گوگل کروم در سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند. اپل از سافاری در محصولاتش بهره می‌برد و لینوکس هم از موزیلا فایرفاکس.

با توجه به رقابت شدید شرکت‌های مختلف در توسعه و بهبود مرورگرهایشان، اکثر این مرورگرها قابلیت نصب بر روی همه‌ی سیستم عامل‌ها را دارند و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

بهترین مرورگر وب کدام است؟

پاسخ به این پرسش چندان راحت نیست، اما می‌توان موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم، مایکروسافت اج، اپل سافاری و اپرا را بهترین مرورگرهای حال خاضر جهان دانست. البته‌ی عرصه‌ی مرورگرها فقط به این نام‌ها محدود نمی‌شود و مرورگرهای دیگری نظیر ویوالدی، بریو و … هم هستند که هر یک کارایی خاصِ خود را دارند. مهم‌ترین نکته در انتخاب مرورگر، نیاز کاربر است، بنابراین برای انتخاب مرورگر مناسب اول باید نیازهای خود را تعریف کنید و بر اساس آن، انتخاب کنید.

اشاره به نکته هم خالی از لطف نیست که در حال حاضر سه مرورگر کروم، سافاری و اج محبوب‌ترین مرورگرهای وب در جهان هستند که البته گوگل کروم با اختلاف نسبتاً بالایی صدرنشین این رده‌بندی است.

در روزهای آینده راهنمای کاربردی انتخاب مروگرها را منتشر خواهم کرد که در آن به بررسی نقاط ضعف و قوت مرورگهای مشهور و معرفی مرورگرهای نه چندان مشهور اما کاربردی خواهم پرداخت. راهنمایی جامع که بتواند به شما در انتخاب بهترین مرورگر، بر مبنای نیازمندی‌ها و سلایق شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید