تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت به فضا پرتاب شد

You are currently viewing تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت به فضا پرتاب شد

ناسا، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده به دست بشر، تلسکوپ فضایی جیمز وب را دیروز (شنبه) ۴ دی ۱۴۰۰ خورشیدی (۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی) با موفقیت به فضا پرتاب کرد. این تلسکوپ قرار است در مدار ۱٫۵ میلیون کیلومتری (۹۳۰ هزار مایلی) زمین قرار بگیرد، پیش‌بینی می‌شود تلسکوپ جیمز وب برای رسیدن به مدار خود نیاز به یک ماه زمان داشته باشد.

این تلسکوپ فضایی که حاصل حدود سه دهه تلاش پژوهشگران و البته صرف میلیاردها دلار هزینه است، با استفاده از موشک ماهواره‌بر آریان ۵ و از پایگاه فضایی کورو در گویان فرانسه (ناحیه‌‌ای فرادریایی در امریکای جنوبی که تحت حکومت فرانسه است) به فضا پرتاب شد. طراحی، ساخت و پرتاب این تلسکوپ به فضا، پروژه‌ای بین المللی بوده است که در آن ناسا با آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا همکاری داشته است.

تلسکوپ وب به سلامت به فضا رسید و حالا انرژیش را با استفاده از صفحات خورشیدی، از خورشید می‌گیرد! چرخ واکنشی آن، تلسکوپ را در مسیر درست نگه می‌دارد و حفاظ خورشیدی آن نیز از تلسکوپ در برابر تشعشعات و گرما حفاظت می‌کند.
توییتر رسمی ناسا

بیشتر بخوانید:  FarFarOut؛ دورترین عضو منظومه خورشیدی تأیید شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب و اسرار هستی

با توجه به فناوری پیشرفتهٔ به کار گرفته شده در ساخت تلسکوپ جیمز وب نسبت به تلسکوپ فضایی هابل، انتظار می‌رود که این تلسکوپ اطلاعات بیشتری دربارهٔ تاریخ کیهانی، از منظومهٔ خورشیدی تا کهکشان‌هایی در دورترین نقاط که از آغاز هستی در آنجا هستند، در اختیار پژوهشگران قرار دهد. بدون شک این تلسکوپ موجب برملا شدن رازهای بیشتری از جهان هستی و چگونگی پیدایش آن خواهد شد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب بیانگر جاه‌طلبی ناسا و همکارانمان برای پیشرفت به سمت آینده است. هدف از [تلسکوپ] وب دستیابی به آن چیزهایی نیست که همین حالا می‌دانیم کشف خواهیم کرد، بلکه هدف از آن شناختن چیزهایی است که در حال حاضر هنوز نمی‌توانیم و یا نمی‌دانیم چگونه آن‌ها را درک کنیم. من بی‌صبرانه منتظرم ببینم چه چیزهایی آشکار خواهد شد.
بیل نیلسون، مدیر ناسا

گفتنی است نام این تلسکوپ در سال ۲۰۰۳ به افتخار جیمز ادوین وب، مدیر اسبق ناسا در سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ میلادی، از تلسکوپ فضایی نسل بعدی (NGST)، به تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) تغییر داده شد و این تلسکوپ از آن پس با همین نام خوانده می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که اولین تصاویر ثبت شده توسط این تلسکوپ فضایی قدرتمند چه زمانی به دست پژوهشگران ناسا خواهد رسید و چه اسراری را فاش خواهد کرد. البته خودِ من هم به‌شخصه بی‌صبرانه منتظر تصاویر تلسکوپ فضایی جدید خواهم ماند…

منبع: وبسایت ناسا

دیدگاهتان را بنویسید