شگفتی محققان از تقلید اصوات انسان با حرکت لب و زبان توسط یک اورانگوتان + ویدئو

You are currently viewing شگفتی محققان از تقلید اصوات انسان با حرکت لب و زبان توسط یک اورانگوتان + ویدئو

هرگاه سخنی از حیوانات ناطق به میان بیاید بی اختیار ذهن ما به طوطی و یا مرغ مینا معطوف می شود، از طرفی شنیدن نام اورانگوتان نیز ذهن ما را معطوف به تقلید رفتارهای انسان می کند، اما در ادامه خواهیم دید چگونه تقلید تکلم انسان توسط یک اورانگوتان توجه دانشمندان بسیاری را به خود جلب کرده است.
تیلدا اورنگوتان ماده ایست که در باغ وحش شهر کلن آلمان نگه داری می شود. تیلدا حدود ۵۰ سال پیش در حیات وحش جزیره Borneo متولد شد و در سال ۱۹۶۷ به باغ وحش آورده شد و چند سالی با متخصص غددی سوئیسی به نام هوگو اشتاینر زندگی کرد و سپس به باغ وحش کلن منتقل شد.
تا چندی پیش از دید کارکنان باغ وحش، تیلدا نیز حیوانی معمولی مانند سایر جانوران ساکن در باغ وحش بود، امابروز  رفتاری عجیب از سوی او توجه کارکنان باغ وحش را به خود جلب کرد، مراقبان تیلدا ادعا کردند این اورانگوتان قادر به تولید اصواتی شبیه انسان است. پس از انجام بررسی توسط محققان معلوم شد که تیلدا برخلاف سایر همنوعانش که رفتارهای انسان را تقلید می کنند، به کمک حرکت لب و زبانش اصوات کلام انسان را تقلید می کند و در واقع به سبک انسان ها سخن می گوید، رفتاری که برای این گونه پستانداران کم سابقه است.
این رفتار از آن جهت مورد توجه قرار گرفت که محققین این رفتار تیلدا را با اولین تلاش های بشر برای تکلم مقایسه می کنند و معتقدند با بررسی رفتارهای تیلدا می توانند به بررسی تکامل سخن گویی بشر بپردازند. سرژ ویچ استاد دانشگاه جان مورس لیورپول در این باره می گوید: « پژوهش و مطالعه رفتار این اورانگوتان به ما این امکان را می دهد درک بهتری از تکامل تکلم انسان در گذشته داشته باشیم و شیوه های ابتدایی تولید سخن را در انسان بررسی کنیم.»
در ویدئوی زیر می توانید رفتار تیلدا در هنگام گرسنگی و درخواست غذا را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید