روشی نوین برای افزایش راندمان لامپ های رشته ای تا ۹۰ درصد

You are currently viewing روشی نوین برای افزایش راندمان لامپ های رشته ای تا ۹۰ درصد

چند سالی از بازنشسته شدن لامپ های رشته ای در اکثر نقاط جهان می گذرد، لامپ هایی که تا کمتر از ۱۰ سال پیش روشنایی اکثر خانه های ما را تأمین می کردند رفته رفته به دلیل مصرف بالای انرژی و راندمان کم جای خود را به لامپ های کم مصرف (CFL) و بعد از آن به لامپ های LED دادند؛ لامپ هایی که با مصرف برق کمتر، روشنایی بیشتری دارند و حرارت کمتری تولید می کنند. حالا اما محققان انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT) با انتشار مقاله ای در مجله Nature Nanotechnology روش جدیدی را ارائه کرده اند که به کمک آن راندمان لامپ های رشته ای نه تنها بسیار بیشتر می شود بلکه از لامپ های کم مصرف و ال ای دی نیز بیشتر خواهد شد.
تیم تحقیقاتی MIT فیلتری مخصوص را اطراف رشته های لامپ قرار دادند که به بخشی از طول موج های تولیدی توسط رشته اجازه عبور می دهد و به برخی اجازه عبور نمی دهد، به این صورت که موج های ساطع شده از  رشته های لامپ اگر در طول موج مرئی باشند قادر به خروج هستند و اگر در طول موج فروسرخ (گرما) باشند به سمت رشته ها بازتابیده می شوند تا به نور مرئی تبدیل و خارج شوند. همین بازتابش موج های فروسرخ، باعث افزایش راندمان و جلوگیری از هدر رفت گرمایی انرژی داده شده به لامپ می شود.
از منظر تئوری این روش قادر است راندمان لامپ های رشته ای که در حالت معمول کمتر از ۵ درصد است را به بالای ۹۰ درصد افزایش دهد که بسیار بیشتر از لامپ های CFL و LED است و در حد راندمان لامپ های فلوئورسنت است. هرچند به این زودی نمی توان درباره بازگشت لامپ های رشته ای به خانه ها حرفی زد اما نباید فراموش کنیم که در سال ۲۰۰۷ میلادی با تغییر قوانین اروپا و امریکا، لامپ های CFL و LED در راس تحقیقات و تولیدات صنعتی قرار گرفتند و حالا بازار اکثر نقاط جهان را تصرف کرده اند. در باید منتظر ماند و دید که آیا این فناوری قابلیت صنعتی شدن دارد یا خیر؟

لامپ رشته ای

دیدگاهتان را بنویسید