انتشار تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی چاه‌های میدان نفتی قیاره عراق توسط ناسا

You are currently viewing انتشار تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی چاه‌های میدان نفتی قیاره عراق توسط ناسا

ناسا تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی بزرگی در چاه‌های میدان نفتی قیاره در شمال استان نینوای عراق را منتشر کرده است که چند ماهی است ستون‌های دود ناشی از آن در آسمان پراکنده می‌شود.

در ۱۴ ژوئن سال جاری میلادی، تصویربردار عملیاتی زمین (OLI) اولین تصاویر این ستون‌های دود را ثبت کرده است. این ستون‌های دود در ماه‌های بعدی نیز به دلیل وزش باد و تغییرات آب و هوایی، گاهی افزایش و گاهی هم کاهش یافته‌اند و در آخرین تصویرثبت شده، ۱۷ آگوست ۲۰۱۶، آتش سوزی همچنان ادامه دارد و میزان دود برخاسته از آن نیز افزایش یافته است. تصویربردار عملیاتی زمین، سنجنده نصب‌شده بر روی ماهواره لندست ۸ است که از ۴ تلسکوپ آینه‌ای با آینه ثابت استفاده می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی چاه‌های نفتی عراق
برای مشاهده ” تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی چاه‌های نفتی عراق ” در اندازه بزرگ، روی آن کلیک کنید.

سوختن چاه نفت، از عراق تا کویت

محل آتش سوزی منطقه‌ای در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شهر موصل و در نزدیکی رود دجله است. یکی از میادین نفتی کشور عراق به نام قیاره در این منطقه واقع شده است و این ستون‌های دود، ناشی از آتش سوزی چاه‌های نفت میدان قیاره است. پس از حمله‌ی گروه تروریستی داعش و تصرف شهر موصل و پیشروی آن‌ها به سوی جنوب عراق، شهر قیاره نیز یکی از شهرهای کوچکی بود که به دست این گروه تروریستی افتاد. حدود دو هفته‌ی پیش (۲شهریور) شبکه‌های خبری از آزاد سازی شهر قیاره به دست نیروهای ارتش عراق خبر دادند و در حال حاضر کنترل این میدان در اختیار دولت عراق است.

این آتش سوزی را می‌توان یادآور آتش سوزی جنگ خلیج فارس دانست، جایی که صدام حدود ۷۰۰ چاه نفت کویت را به آتش کشید. تخمین زده می‌شود در آتش سوزی چاه‌های نفت کویت، روزانه ۴٫۶ میلیون بشکه نفت خام سوخته باشد.

علاوه بر آلودگی هوا و اثرات مشهور ناشی از دود غلیظ این آتش سوزی ها، برخی از دانشمندان، اثرات مخرب بسیار زیادی نظیر آلودگی استراتسفر، تغییرات آب و هوایی، کاهش دمای سطح زمین و حتی زمستان هسته‌ای را برای سوخت ناقص نفت خام در این دست از آتش‌سوزی ها بر شمرده‌اند.

هرچند برخی دیگر از دانشمندان معتقدند، به دلیل فشار بالای چاه نفت (حدود ۱۵۰۰۰ PSI، پوند بر اینچ مربع)، نقت خروجی از چاه یک اسپری به بیرون پاشیده می‌شود و همین موضوع باعث سوختن کامل نفت با اکسیژن می‌شود که خطرات زیست محیطی را کاهشی می‌دهد.

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید