آیا تا به حال اطلاعات حساب کاربری شما فاش شده است؟

You are currently viewing آیا تا به حال اطلاعات حساب کاربری شما فاش شده است؟

در دنیای امروز ما، امنیت اطلاعات حساب کاربری از نان شب هم واجب‌تر است و حفظ امنیت حساب‌های کاربری مهمی مثل اینترنت بانک، موبایل بانک، ایمیل‌ها، صفحات اجتماعی و حتی ویندوز و مک، همراه با دقت بر عدم فاش شدن آن‌ها، مهم‌ترین کارهایی است که باید دائماً مراقبش باشیم.

در کنار رعایت نکات ایمنی برای انتخاب پسورد و توجه ویژه به سایت‌ها و فرم‌هایی که در آن‌ها اطلاعات حساب کاربری خود را وارد می‌کنیم و …، عامل مهمی برای فاش شدن اطلاعات وجود دارد که تحت کنترل ما نیست؛ امنیت سرویس مورد استفاده. اگر از اینترنت بانک استفاده می‌کنید و یا قصد مرور ایمیل‌های دریافتیتان را دارید، باید در سایت‌ها و یا اپلیکیشن‌های اختصاصی بانک، ایمیل، شبکه اجتماعی و به طور کلی سرویس مربوطه عضو شده و پسورد خود را در آنجا تعریف کنید. پسوردی که حفاظت از آن بر عهده‌ی مالکان آن سرویس است.

ایمنی حساب کاربری و هک سرویس‌های عمومی

تجمع تعداد بسیار زیادی از اطلاعات در سرویس‌های محبوب بین‌المللی نظیر شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های ایمیل رایگان، آن‌ها را به هدفی جذاب برای هکرها تبدیل کرده است. هک‌هایی که گاه و بی گاه روی می‌دهند و کم نیستند مواردی که نتیجه بخش هستند و مجموعه‌ای عظیم از اطلاعات کاربران در اختیار هکرها قرار می‌گیرد و البته به بیرون درز می‌کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸ میلادی هکرها با دستیابی به بانک اطلاعاتی شبکه اجتماعی مای‌اسپیس، اطلاعات کاربری بیش از ۳۶۰ میلیون عضو این شبکه را به سرقت بردند. در سال ۲۰۱۶ نیز اطلاعات کاربری بیش از ۱۶۰ میلیون عضو شبکه اجتماعی لینکدین فاش شد.

بیشتر بخوانید:  Vault 7 ؛ افشای روش‌ها و ابزارهای هک و جاسوسی سازمان سیا توسط ویکی‌لیکس

برای افزایش اطمینان کاربران از امنیت اطلاعات حساب کاربریشان، تروی هانت، پژوهشگر امنیتی استرالیایی، وبسایتی به نام «آیا من تحت سلطه هستم؟» را راه اندازی کرده است. این وبسایت، بانک اطلاعاتی کاملی از تمامی حساب‌هایی است که تا به حال فاش شده‌اند. شما می‌توانید با ورود به این سایت (اینجا) نام کاربری یا ایمیل خود را چک کنید. در این بانک اطلاعاتی، داده‌های حدود ۴ میلیارد حساب کاربری هک شده، حاصل از درز اطلاعاتی و هک ۲۸۸ وبسایت برای بررسی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید