پروژه اوبونتو بر ویندوز ۱۰ ، دسترسی کامل به اوبونتو در ویندوز ۱۰ با همکاری مایکروسافت و کنونیکال

You are currently viewing پروژه اوبونتو بر ویندوز ۱۰ ، دسترسی کامل به اوبونتو در ویندوز ۱۰ با همکاری مایکروسافت و کنونیکال

داستین کِرکلند، از بخش محصول و استراتژی اوبونتو در شرکت کنونیکال، با حضور در کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت، Microsoft Build 2016، از قابلیت جدیدی رونمایی کرد که تحت عنوان پروژه اوبونتو بر ویندوز ۱۰ ( Ubuntu on Windows 10)، قابلیت استفاده از سیستم عامل لینوکس اوبونتو را در ویندوز ۱۰ میسر می کند.
پس از انتشار شایعاتی مبنی بر همکاری مخفی شرکت های مایکروسافت و کنونیکال برای قرار دادن اوبونتو در ویندوز ۱۰، حالا کنونیکال بالاخره این شایعات را تایید کرد و پروژه اوبونتو بر ویندوز ۱۰ را رسما معرفی کرد. پروژه جدیدی که با همکاری مایکروسافت، فضاری کاربری اوبونتو را به ویندوز ۱۰ آورده است و به توسعه دهندگان هر دو پلت فرم (cross-platform) اجازه می دهد به راحتی روی نرم افزارهای طراحی شده برای هر دو سیستم عامل کار کنند و محصولاتی موثرتر را وارد بازار کنند.
داستین کِرکلند در این کنفرانس در آغاز معرفی پروژه اوبونتو بر ویندوز گفت:« من در یک پروژه فوق محرمانه بین مایکروسافت و کنونیکال حاضر هستم، پروژه ای که در تصاویری از آن در حین افتتاحیه کنفرانس بیلد توسط کِوین گالو رونمایی شد. فضای کاربری اوبونتو و Bash Shell آن که به صورت طبیعی در کنسول cmd.exe ویندوز ۱۰ اجرا می شود.»

Linux Ubuntu bash shell

اوبونتو بر ویندوز ۱۰ ، پروژه ای برای توسعه دهندگان نرم افزارهای cross-platform

این پروژه جذاب به توسعه دهندگان cross-platform اجازه می دهد به راحتی و بدون نیاز به نرم افزارهای اضافی از هر دو سیستم عامل استفاده کنند و نیاز به صرف زمان برای نصب سیستم عامل های موازی و جابجایی بین آن ها نیست.
اساساً اگر شما از ویندوز ۱۰ برای توسعه اپلیکیشن های هر دو سیستم عامل استفاده می کنید، به کمک پروژه اوبونتو بر ویندوز ۱۰ ، به بَش شِل اوبونتو دسترسی دارید و کافی است منوس استارت را باز کرده و «bash» را (بدون هیچ فاصله و حرف اضافه ای) جستجو کنید، سپس کنسول cmd.exe باز خواهد شد که /bin/bash را از سیستم عامل اوبونتو اجرا می کند.
این پروژه به کاربران اجازه دسترسی کامل به فضای کاربری اوبونتو و ده ها هزار دستورها و فرمت های موجود برای اوبونتو نظیر apt، ssh، rsync، find، grep، vim، emacs، awk، sed، ruby، tar، sort، php، mysql، perl، python، wget، md5sum، gpg، curl، apache، gcc، diff و پچ های آن ها را می دهد.
مارک شاتل وُرث مدیرعامل کنونیکال نیز در اینباره گفت:« توانایی دسترسی کامل به اوبونتو در ویندوز، بدون مجازی سازی و شبیه سازی، نقطه عطفی در سرپیچی از کنوانسیون ها و ورود به قلمرویی ناآشناست. با این وجود می بینیم که اوبونتو پشت ویندوز ایستاده و به پاسخگویی نیازهای توسعه دهندگان ویندوز برای کاوش لینوکس در این راه جدید و شگفت انگیز متعهد است.»
اگر شما هم می خواهید با ظاهر و کارکرد پروژه اوبونتو بر ویندوز ۱۰ آشنا شوید می توانید اینجا را ببینید.

Ubuntu on Windows 10

دیدگاهتان را بنویسید