مایکروسافت و ذخیره سازی میلیاردها ترابایت اطلاعات روی DNA

You are currently viewing مایکروسافت و ذخیره سازی میلیاردها ترابایت اطلاعات روی DNA

گذشت زمان و افزایش حجم داده های ذخیره شده، بسیاری از شرکت های بزرگ را مجبور به تحقیق و بررسی شیوه هایی نوین برای ذخیره اطلاعات کرده است. مایکروسافت نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فناوری دنیا، نیاز به روش هایی نوین و کارامد برای ذخیره داده ها و اطلاعاتش برای سال های آینده دارد. ذخیره سازی اطلاعات روی DNA جدیدترین گزینه این غول فناوری است. این شرکت از مجموعه علوم زیستی Twist Bioscience واقع در سان فرانسیسکو درخواست کرده است ۱۰ میلیون مولکول DNA و RNA برای آن ها تولید کند.
در حال حاضر شرکت مایکروسافت تحقیقاتی وسیع برای ذخیره سازی اطلاعات روی DNA به روش cutting-edge در دستور کار دارد. این شرکت داده های دیجیتال که معمولا روی هارد درایو ذخیره می شود را به کدهای ژنتیکی G، A، C و T که قطعات مولکول DNA را می سازند، ترجمه کرده است. به گفته Emily Leproust مدیر عامل شرکت Twist Bioscience، مایکروسافت ساختار مورد نظرش برای DNA را به این شرکت ارسال می کند، سپس محققان Twist Bioscience مولکول DNA مورد نظر را می سازند و به این صورت داده ها به مولکول DNA منتقل می شود. سپس مولکول مذکور برای بررسی و آزمایش به مایکرسافت ارسال می شود. جالب اینجاست به گفته مدیر عامل Twist Bioscience این شرکت هیچ اطلاعای از داده های ذخیره شده ندارد، در واقع برای رمزگشایی این داده ها، نیاز به کلیدی است که در اختیار مایکروسافت است و این شرکت تا به حال آن را فاش نکرده است.
Doug Carmean یکی از اعضای بخش تحقیقات مایکروسافت در کنفرانس خبری مربوط به این تحقیقات گفته است آزمایش اولیه مولکول های DNA تولید شده توسط شرکت Twist Bioscience به طور ۱۰۰ درصدی رمزگشایی و به اطلاعات دیجیتالی بازیابی شده است. اما او اذعان کرده هنوز سال ها زمان لازم است تا این شیوه ذخیره سازی اطلاعات به صورت تجاری وارد بازار شود اما این پژوهش نشان می دهد در آینده قادر خواهیم بود تراکم و دوام اطلاعات ذخیره شده را به طور قابل توجهی افزایش دهیم.
این اولین باری نیست که از مولکول های DNA برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود، پس از پیدا شدن DNA هفت هزار ساله مربوط به یک مرد غارنشین، که از اطلاعات بسیاری نظیر رنگ آب چشمش به دست آمد، محققان به بررسی شیوه های ذخیره سازی اطلاعات روی DNA پرداختند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۲ محققان دانشگاه استنفورد یک مولکول DNA ذخیره سازی با قابلیت بازنویسی (rewritable ) را در یک سلول زیستی تولید کردند. در همین سال گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد نیز موفق به ذخیره سازی ۷۰۴ ترابایت داده روی یک گرم مولکول DNA شدند. در حال حاضر اما گفته می شود تنها یک گرم DNA قادر به ذخیره سازی رقم باور نکردنی ۱ زتابایت (۱ گیگا ترابایت) است.

منبعمنبع

دیدگاهتان را بنویسید