گزارش تصویری جشن ثبت ۵۰۰هزارمین مقاله فارسی دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا

You are currently viewing گزارش تصویری جشن ثبت ۵۰۰هزارمین مقاله فارسی دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا

کمتر از یک ماه پیش، تعداد مقالات فارسی ویکی‌پدیا از مرز نیم میلیون گذشت. به همین مناسبت، دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا با همکاری کتابخانه ملی ایران جشنی برپا کردند که گزارش تصویری آن را در ادامه می‌بینید.

دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا به عنوان بزرگترین دانشنامه‌ی رایگان و آنلاین جهان، منبعی مفید و در دسترس برای آگاهی از بسیاری از مطالب علمی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و … است. وبسایتی جامع، گسترده و پرمحتوا که مرجع بسیاری از مردم جهان، برای کسب اطلاعات است.

فارسی، یکی از ۲۰ زبان برتر دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا

دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا درابتدای سال ۲۰۰۱ توسط جیمی ولز و لری سنگر بنیان گذاشته شد و از آپریل سال ۲۰۰۷ تا به امروز همواره یکی از ده سایت پربازدید جهان بوده است. این دانشنامه که نسخه‌ی اصلی آن انگلیسی است، به ۲۹۱ زبان دنیا در دسترس است. زبان‌های انگلیسی، سوئدی و آلمانی دارای بیشترین مقالات در این دانشنامه هستند و زبان فارسی با بیش از نیم میلیون مقاله، در رتبه‌ی هجدهم قرار دارد.

بنابرآمار منتشر شده در این دانشنامه ۴۵ درصد از کاربران ویکی‌پدیای فارسی ایرانی، ۳۰ درصد اروپایی و ۲۵ درصد از امریکای شمالی هستند.

هرچند آمار نیم میلیونی مقالات فارسی این دانشنامه در مقابل بیش از ۵ میلیون مقاله انگلیسی، رقم کوچک است و کمتر از ۱۰ درصد است، اما سرعت بیشتر افزودن مقالات فارسی، در کنار برگزاری چنین مراسماتی در ایران، به عنوان بزرگترین کشور فارسی زبان جهان، باعث ترغیب کاربران ایرانی به گسترش بخش فارسی دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا است.

[metaslider id=2096]

منبع تصاویر: Wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید