تحول در کاوش و سفرهای هوایی و فضایی با موتور جت پلاسما

You are currently viewing تحول در کاوش و سفرهای هوایی و فضایی با موتور جت پلاسما

موتور جتی را تصور کنید که قادر است در زمانی کمتر نسبت به موتورهای جت معمولی هواپیما و فضاپیما را به پرواز درآورد،‌ سوخت فسیلی مصرف نکند و هزینه را کاهش دهد! این‌ها دقیقاً کاری است که قرار است موتور جت پلاسما  انجام می‌دهد.

چند سالی می‌شود که پژوهشگران عرصه‌ی طراحی و ساخت موتورهای جت، در حال کار بر روی نسل جدیدی از موتور جت هستند که با نام موتور جت پلاسما شناخته می‌شود. در این مدت، گروه‌هایی از پژوهشگران توانسته‌اند نمونه‌های آزمایشگاهی این موتورها را بسازند و آزمایش کنند. حالا اما محققان دانشگاه فناوری برلین در تلاشند این موتورها را از آزمایشگاه خارج کنند و در آسمان به پرواز درآورند.

حذف سوخت فسیلی با موتور جت پلاسما

بر خلاف موتورهای جت مرسوم که با سوزاندن سوخت فسیلی و فشرده کردن هوا پرواز می‌کنند، موتور جت پلاسما با ایجاد میدان الکتریکی و برانگیخته و فشرده کردن گازها و تبدیل فاز آن به پلاسما و سپس تولید میدان الکترومغناطیسی، نیروی لازم برای حرکت به جلو را تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید:  باند فرودگاه مدور تحولی در طراحی ترمینال‌های فرودگاهی

هدف تیم تحقیقاتی دانشگاه فناوری برلین، به سرپرستی برکانت گوکسل، ساخت موتور جت پلاسمایی است که بتواند برای پرواز هواپیما در ارتفاعات بالا استفاده شود و شروع و پایان کار موتور آسان و سریع باشد.

هدف اول ما ساخت موتور جت پلاسمایی سریع و قدرتمند در سطح پایه است. موتور جت پلاسما می‌تواند به سرعت ۲۰ کیلومتر در ثانیه برسد.
برکانت گوکسل، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه فناوری برلین

نمونه‌ی اولیه‌ی ساخته شود توسط این تیم، دارای راه‌اندازه‌های موسوم به thruster است که فشار لازم برای حرکت هواپیما یا فضاپیما را تأمین می‌کند. این راه‌اندازه، حدود ۸۰ میلی متر طول دارد و فشار کمی ایجاد می‌کند. برای یک هواپیمای تجاری معمولی، به بیش از صد هزار thruster نیاز است. همین موضوع یکی از مشکلات توسعه‌ی این موتورهاست. از سویی دیگر تأمین انرژی الکتریسیته این موتور‌ها هم مشکل ساز است و باید راهکاری برای آن پیدا شود.

به هر حال، مثل هر فناوری جدیدی، هنوز فاصله‌ی زیادی میان این موتورها و تجاری سازی آن‌ها باقی است و موانع زیادی بر سر راه تولید وسیع این موتورهای جت وجود دارد که باید یکی پس از دیگری رفع شود.

منبع: NewScientist

دیدگاهتان را بنویسید