رشد سالم چهار گونه گیاهی در خاک شبیه سازی شده مریخ

You are currently viewing رشد سالم چهار گونه گیاهی در خاک شبیه سازی شده مریخ

سالهاست که آرزوی سفر به مریخ و زندگی در آن، به عنوان رویایی دوردست اما دست یافتنی موضوع بسیاری از پژوهش ها، رمان ها و حتی فیلم هاست. سال ۲۰۱۱ میلادی Andy Weir رمانی علمی تخیلی با نام مریخی (The Martian) را نوشت که در آن داستانی خیالی از سفر فضانوردی با نام Mark Watney به کره مریخ و زندگی او در سیاره سرخ روایت می شد. این رمان آنقدر مورد توجه قرار گرفت که در سال ۲۰۱۵ فیلمی با همین نام و اقتباس از همین داستان به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی مت دیمون در نقش Mark Watney اکران شد. هرچند بسیاری از اتفاقاتی که در این رمان و فیلم روایت می شود تخیلی و در حال حاضر غیرممکن است اما دستِ کم با مشاهده این فیلم می توان به نیازهای بشر برای زندگی در مریخ پی برد.

یکی از مهم ترین مشکلات زندگی در مریخ، زراعت است؛ چراکه خاک مریخ دارای برخی از فلزات سنگین نظیر سرب و آرسنیک است که برای سلامتی انسان مضر است. حالا اما گروهی از پژوهشگران دانشگاه واخنینگن هلند، نتایج چندین سال پژوهش درباره کاشت چهار گونه گیاهی مختلف شامل تربچه، نخودفرنگی، چاودار و گوجه فرنگی در خاکی که بر اساس داده های منتشر شده توسط ناسا در مورد ترکیب خاک مریخ شبیه سازی شده را منتشر کردند. Wieger Wamelink رهبر تیم تحقیقاتی این پژوهش اعلام کرده که هرچند تربچه دارای بهترین رشد در این نوع خاک است اما هر چهار گونه گیاهی بررسی شده بدون جذب سطوح خطرناک فلزات سنگین رشد کرده اند. در ادامه این پروژه، پژوهشگران دانشگاه واخنینگن در حال بررسی کاشت و رشد شش گونه گیاهی دیگر نظیر سیب زمینی در خاک شبیه سازی شده مریخ هستند و البته رهبر این تیم تحقیقاتی اذعان کرده برای ادامه این پروژه نیاز به حمایت های مالی بیشتری دارد و در همین راستا کمپینی برای کمک مالی نیز راه اندازی شده است.
از طرفی دیگر با اینکه هنوز تحقیقات این پروژه و چندین پروژه دیگر از این دست هنوز به اتمام نرسیده است اما ناسا و چند شرکت خصوصی برنامه ریزی برای ارسال سفینه های دارای سرنشین به مریخ را آغاز کرده اند.

رمان و فیلم مریخی The Martian

پوستر رمان و فیلم سینمایی مریخی (The Martian)

دیدگاهتان را بنویسید