مشاهده‌ی ستون‌هایی مرموز از نورهای رنگارنگ در آسمان کانادا

You are currently viewing مشاهده‌ی ستون‌هایی مرموز از نورهای رنگارنگ در آسمان کانادا

انتشار تصاویر زیبا از آسمان کانادا که در آن ستون‌هایی مرموز از نورهای رنگارنگ در آسمان مشاهده می‌شود، توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است. تیمی جو الزینگا عکاس و کاربر فعال یوتیوب،‌ تصاویر و ویدئوی این پدیده‌ی جوی زیبا را در شهر نورث بی ایالت انتاریوی کشور کانادا ثبت و منتشر کرده است. نورهای رنگارنگ مرموزی که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را ناشی از آزمایشات مخفی دانسته‌اند و برخی کار موجودات فضایی!

صبح روز ششم ژانویه پسر الزینگا او را از خواب بیدار می‌کند و وقتی او از پنجره بیرون را نگاه می‌کند ستون‌های از نورهای رنگارنگ را می‌بیند که در آسمان خودنمایی می‌کنند و نمایی زیبا به آسمان شهر بخشیده‌اند. (برای مشاهده‌ی تصویر در اندازه‌ی بزرگ اینجا کلیک کنید.)

من پنجره‌ی حمام را باز کردم و از آسمان عکس گرفتم. هوا واقعاً سرد بود. اول فکر کردم نورهای شمالی (شفق قطبی) است اما سریعاً متوجه شدم که اینطور نیست. ستون‌هایی از نور دیده می‌شد که از زمین به آسمان رفته بودند.
تیمی جو الزینگا

راز این نورهای رنگارنگ چیست؟

این پدیده‌ی زیبای جوی،‌ ستون‌های نور (light pillars) نام دارند. در هوای سرد و مرطوب، قطرات آب به کریستال‌های بسیار ریز یخ تبدیل می‌شوند. در حالت عادی این بلورهای ریز یخ پیش از رسیدن به زمین بخار می‌شوند، اما اگر هوا بسیار سرد باشد،‌ کریستال‌ها بخار نشده و به نزدیکی زمین می‌رسند. از برخوردهای نورهای محیط نظیر چراغ‌های خانه‌ها و یا نورپردازی خیابان‌ها و شکست نور،‌ این ستون نورهای رنگارنگ تولید می‌شود. عامل اصلی این پدیده شکست نور توسط بلورهای شش ضلعی یخ است. پدیده‌های جوی نظیر خورشید کاذب و هاله نیز، منشأ مشابهی با ستون‌های نور دارند. تصویری که در زیر می‌بینید، پدیده‌ی هاله است که در کوه‌های هیمالیا مشاهده شده است.

پدیده جوی هاله

چنین تصاویر و رویدادهای زیبا و جذاب جوی، با دیگر جلوه‌ای از عظمت خلقت را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که طبیعت همواره آماده است تا ما را غافل‌گیر کند. پیش از این نیز مشاهده‌ی یک ابر کروی شکل در آسمان ژاپن توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی جهان و دانشمندان را به خود جلب کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید