مشاهده ابر کروی شکل در آسمان فوجیساوای ژاپن و شمال ولز

You are currently viewing مشاهده ابر کروی شکل در آسمان فوجیساوای ژاپن و شمال ولز

انتشار تصاویر ابر کروی شکل در آسمان فوجیساوا در جنوب توکیو، توسط یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر، توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین پژوهشگران سراسر دنیا را به خود جلب کرده است.

بر اساس گزارش عکاس، پس از ثبت این تصاویر، ابر به آرامی شروع به محو شدن کرده است و پس از دقایقی کاملاً محو شده و هیچ اثری از آن در آسمان باقی نمانده است.

وقتی که من از پنجره ماشین به بیرون نگاه کردم، یک ابر توپی شکل را دیدم. چند لحظه به ابر خیره ماندم و بعئ از آن از ابر عکس گرفتم. در ابتدا ابر کروی‌تر بود، به همین خاطر پشیمانم که چرا زودتر عکس نگرفتم.
صحبت‌های عکاس با یکی از شبکه‌های خبری محلی ژاپن

هرچند هنوز رسانه‌های مستقل این تصاویر تأیید نکرده اند، اما این اولین باری نیست که چنین ابری در آسمان ژاپن دیده شده است. سال گذشته هم یکی دیگر از کاربران ژاپنی توییتر، تصاویری از ابری کروی شکل در آسمان ژاپن را منتشر کرده بود.

ابر کروی شکل
تصاویر منتشر شده از ابری کروی شکل در آسمان ژاپن توسط کاربر ژاپنی توییتر (nico)

اما سوال اصلی این است که این ابر کروی شکل واقعاً چیست؟

برخی معتقدند ابری که در آسمان فوجیساوا مشاهده شده است، نوعی ابر رولی (roll cloud) است. این نوع ابر که بسیار نادر است، در شرایط خاصی (ارتفاع پایین، به صورت افقی و در حضور جبهه هوای سرد) تشکیل می‌شود و معمولاً با رعد و برق همراه است. اما ابرهای رولی استوانه‌های مجزایی تشکیل می‌دهند و هرگز کروی نمی‌شوند، بنابراین این ابر کروی شکل از نوع ابر رولی نیست.

یکی دیگر از افراد محلی در فوجیساوا نیز تصویری از ابر کروی شکل، از زاویه دید دیگری منتشر کرده است، که در آن ابر چندان کروی به نظر نمی‌رسد.

ابر کومولوس فراکتوس

تاد لِین، پژوهشگر اتمسفر دانشگاه ملبورن استرالیا معتقد است همین دو تصویر سرنخ کافی برای بررسی این ابر کروی شکل را در اختیار ما قرار می‌دهد.

پاسخ او کاملاً واضح است! این ابر احتمالاً چیز خاصی نیست…

با اینکه من نمی‌توانم صحت تصاویر را تأیید کنم، و یا اینکه این تصویر همان ابر را نشان می‌دهد، اما به نظر می‌رسد این ابر تنها از یک زاویه کروی شکل به نظر رسیده است. به همین دلیل، عکاس خوش شانس بوده که در جای مناسب برای عکس گرفتن قرار داشته و از یک ابر معمولی یک تصویر جذاب ثبت کرده است. به نظر من این ابر از نوع کومولوس فراکتوس بوده است.
تاد لِین، پژوهشگر اتمسفر دانشگاه ملبورن

کومولوس فراکتوس گونه‌ای از ابرهای کومولوس هستند که در اثر بادهای قوی بریده بریده شده‌اند و دارای لبه‌های حجیم هستند. تصویر دوم منتشر شده از آسمان فوجیساوا، کاملاً مشابه با این گونه ابر است.

ابر کروی شکل یا مه گنبدی، سفری از ولز به ژاپن؟

البته همیشه راهی خلاقانه برای توضیح پدیده‌های جوی وجود دارد، چراکه مه گنبدی شکلی (fog dome)، چهار روز قبل از ژاپن، در شمال ولز هم دیده شده و شاید همین ابر راهی برای سفر به آسمان ژاپن یافته باشد!

مه گنبدی شکل

این مه گنبدی شکل، در منطقه‌ی Tremeirchion در شمال ولز دیده شده است و به نقل از بی بی سی، شباهت زیادی به ابر کروی شکل مشاهده شده در آسمان ژاپن دارد.

این یک پدیده‌ی بسیار غیر معمول است، اما احتمالاً مه گنبدی شکل توسط یک منبع حرارتی نظیر یک سازه‌ی کشاورزی و یا استخری با آب گرم تشکیل شده است. زمانی که مه روی زمین تشکل شده است، منبع گرما آن را وادار کرده که از سطح زمین دور شود، درست شبیه به یک بالون هوای گرم.
جان وست، کارشناس سازمان هواشناسی انگلستان و بخش پیش بینی آب و هوای شبکه‌ی بی بی سی

به هر حال چه این ابر کروی شکل و یا مه گنبدی شکل یک پدیده‌ی طبیعی جدید باشد و چه نباشد، یک درس اخلاقی شاده از این اتفاق می‌توان گرفت، هر بار که بیرون می‌روید، تلفن خود را همراهتان ببرید، چون طبیعت راه‌های جدیدی برای غافلگیر کردنتان دارد…

منبع: Sciencealert

 

 

دیدگاهتان را بنویسید