برنامه فنلاند برای تبدیل شدن به اولین کشور بدون زغال سنگ جهان

You are currently viewing برنامه فنلاند برای تبدیل شدن به اولین کشور بدون زغال سنگ جهان

دولت فنلاند قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن تا سال ۲۰۳۰ میلادی مصرف زغال سنگ به عنوان سوخت در این کشور به پایان می‌رسد. بر اساس این طرح، فنلاند اولین کشور جهان خواهد بود که استفاده از زغال سنگ، به عنوان یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین سوخت‌های فسیلی را برای همیشه پایان می‌دهد.

این پروژه، بخشی از استراتژی فنلاند برای تولید تمامی انرژی مورد نیاز کشور با استفاده از منابع سوخت کربن خنثی تا پایان سال ۲۰۵۰ میلادی است. این پروژه گامی مهم برای دست یافتن به اهدافی است که در نشست جهانی آب و هوا (۲۰۱۵ پاریس) با حضور سران و نمایندگان ۱۹۵ کشور تعیین شده است.

جهان بدون سوخت فسیلی، گام نخست حذف زغال سنگ

بسیاری از کشورهای جهان نیز چنین برنامه‌هایی برای کاهش و قطع مصرف سوخت‌های فسیلی دارند، به عنوان مثال انگلستان و کانادا هم برنامه‌ای برای توقف مصرف سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ را تصویب کرده‌اند. برنامه‌هایی که اهدافی نظیر توقف مصرف زغال سنگ تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده را در خود جای داده‌اند، هرچند اهداف این برنامه‌ها کاملاً الزامی نیستند. در واقع تفاوت برنامه‌ی کشور فنلاند با سایر کشورها نیز در همین موضوع است، بر اساس این طرح، دولت فنلاند باید مصرف زغال سنگ را تا سال ۲۰۳۰ میلادی، به هر شکل ممکن متوقف کند.

طرح‌های کشورهای انگلستان و کانادا از درجه‌ی آزادی بیشتری برخوردارند. اما در طرح کشور فنلاند، اساساً زغال سنگ تا سال ۲۰۳۰ میلادی از بازار محو خواهد شد. این حرکت پیشگامانه‌ی کشور فنلاند بسیار مهم است و پیام‌های مثبتی را به دنیا می‌دهد و عاملی برای پیوستن کشورهای دیگر به باشگاه کشورهای بدون زغال سنگ می‌شود. موضوعی که برای شرایط آب وهوایی بسیار خوب است و مشوقی برای پیوستن کشورهای دیگر نیز خواهد بود.
پیتر لوند، استاد دانشگاه آلتو فنلاند

علاوه بر توقف مصرف زغال سنگ، دولت فنلاند در نظر دارد در ده سال آینده، میزان مصرف سایر سوخت‌های فسیل نظیر نفت، گازوئیل، بنزین و… را به نصف میزان مصرف سال ۲۰۰۵ این کشور برساند. استفاده از خودروهای برقی ( ۲۵۰ هزار دستگاه تا سال ۲۰۳۰) و نیز خودروهای با سوخت زیست‌گاز (۵۰ هزار دستگاه) برخی از راهکارهای فنلاند برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است.

هرچند بکارگیری و استفاده از پتانسیل بالای انرژی‌های تجدیدپذیر فنلاند برای تولید برق در سطوح صنعتی، یکی از پرسش‌های اساسی در دستیابی بلند مدت به انرژی و اهداف آب و هوایی است اما فنلاند به عنوان اولین کشور جهان، با تصویب قانون، تصمیم گرفته مصرف زغال سنگ را متوقف کند. عدم مصرف زغال سنگ تنها راه برای رسیدن به اهداف بین المللی آب و هوایی است.
اولی رِن، وزیر امور اقتصادی فنلاند

منیع: Sciencealert

دیدگاهتان را بنویسید