اولین تصاویر نهنگ منقاریان ؛ گونه‌ای کمیاب و منحصر بفرد از نهنگ‌ها

You are currently viewing اولین تصاویر نهنگ منقاریان ؛ گونه‌ای کمیاب و منحصر بفرد از نهنگ‌ها

گروهی از محققان حیات وحش دریایی، موفق شدند برای اولین بار تصاویری از نهنگ منقاریان (beaked whales) را در زیر دریا تهیه کنند. این تصاویر در نزدیکی مجمع الجزایر آزور کشور پرتغال، در فاصله‌ی حدود ۱۵۰۰ کیلومتری غرب لیسبون ثبت شده است.

این گونه‌ از نهنگ‌ها که به زندگی در اعماق بسیار زیاد آب‌های اقیانوس شهرت دارند،‌ به ندرت در دید محققان قرار می‌گیرند و به همین دلیل اطلاعات کمی از نحوه‌ي زندگی آن‌ها موجود است. نهنگ منقاریان قادر است به مدت ۲ ساعت در عمق ۳ کیلومتری دریا به جستجوی غذا بپردازد. همین موضوع توجه بسیاری از پژوهشگران حیات دریایی را بر آن داشته تا به تحقیق درباره‌ی نهنگ منقاریان بپردازند و این تصاویر نیز حاصل تلاش‌ها چند ماهه‌ی آن‌هاست.

اولین ویدیوی جهان از نهنگ منقاریان

هرچند پیش از این، عکس‌هایی از نهنگ منقاریان برای اولین بار در نزدیکی استرالیا ثبت شده بود؛ اما این ویدیو، اولین ویدیوی ضبط شده از این نهنگ در جهان است. نهنگ منقاریان تیره‌ای از آب‌بازسانان است که شامل نهنگ‌ها، دلفین‌ها و گرازماهیان است. این نهنگ‌ها،‌ گونه‌ای از پستانداران هستند که کمترین میزان اطلاعات درباره‌ی آن‌ها موجود است و به عبارتی رمزآلودترین گونه‌ی پستانداران شناخته می‌شوند. البته این کمبود اطلاعات بی ربط به نحوه‌ی زندگی این جانداران و حضور آن‌ها در اعماق دریاها هم نیست.

نهنگ‌های منقاریان بالغ به طول حدود ۵ متر و وزن تقریبی ۱۴۰۰ کیلوگرم می‌رسند و حدود ۹۲ درصد از زمان زندگیشان را زیر دریا می‌گذرانند. ویژگی بارز این نهنگ‌ها نوک منقار مانند آن‌هاست که کمی ظاهرشان را به دلفین شبیه می‌کند. با توجه به بزرگی جثه‌ و توانایی این نهنگ‌ها در حضور در عمق دریا، عامل تهدید کننده‌ی مهمی برایشان وجود ندارد، البته به جز انسان!

به گفته‌ی پژوهشگران، بیشترین عامل مرگ و میر نهنگ‌ها، تداخل سیگنال‌ها و موج‌های زیردریایی ها و کشتی‌ها با شیوه‌ی مسیریابی نهنگ‌هاست که باعث به گل نشستن آن‌ها در سواحل می‌شود. البته از شکار بی رویه،‌ خوردن زباله‌های پلاستیکی، گیر افتادن اتفاقی در تور ماهیگیران و نیز برخورد با ملخ موتور شناورهای مختلف از دیگر عوامل مرگ و میر نهنگ‌ها به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید