تصاویر ماهواره‌ای ناسا از بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان در چین

You are currently viewing تصاویر ماهواره‌ای ناسا از بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان در چین

بدون شک قرن بیست و یکم را می‌توان قرن شکوفایی انرژی‌های سبز نامید، در همین ده بیست سال گذشته نیروگ‌های تولید انرژی‌های تجدید پذیر، مانند مزارع تولید انرژی بادی و خورشیدی رشد بسیاری را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، لقب بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان بین چهار مزرعه در کشورهای مختلف جهان جابجا شده است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی مزرعه خورشیدی توپاز در ایالت کالیفرنیای امریکا با رکورد تولید برق ۵۵۰ مگاوات بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان بود. در سال ۲۰۱۵، دیگر نیروگاه ایالت کالیفرنیای امریکا با نام ستاره خورشیدی با تولید ۵۷۹ مگاوات برق در صدر جدول بزرگترین مزارع خورشیدی جهان قرار گرفت. صدر نشینی امریکایی‌ها در این فهرست در سال ۲۰۱۶ توسط پروژه انرژی خورشیدی کاموهتی هند به اتمام رسید و این نیروگاه با تولید ۶۴۸ مگاواتی، مقام نخست نیروگاه‌های خورشیدی را کسب کرد.

امسال اما، داستان متفاوت است و هندی‌ها هم فرصت چندانی برای صدرنشینی نداشتند. پارک خورشیدی لونگیانشیا دام در حال حاضر با سقف تولید ۸۵۰ مگاوات انرژی الکتریکی بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان است. این مزرعه خورشیدی در مرکز کشور چین، استان چینگهای و در کنار رود زرد قرار دارد. برق تولیدی این مزرعه، قادر به تأمین انرژی بیش از ۱۴۰ هزار واحد مسکونی است.

پارک خورشیدی لونگیانشیا دام
پارک خورشیدی لونگیانشیا دام، سال ۲۰۱۳
بزرگنرین مزرعه خورشیدی جهان
پارک خورشیدی لونگیانشیا دام، سال ۲۰۱۷

 رشد مزرعه خورشیدی و تولید برق

رشد سریع تولید انرژی در پارک خورشیدی لونگیانشیا دام توجهات بسیاری را برانگیخته و حتی ناسا با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از رشد این مزرعه خورشیدی، افزایش پنل‌های آن از سال ۲۰۱۳ تا به امروز را بررسی کرده است. در حال حاضر در این پارک خورشیدی حدود ۴ میلیون صفحه‌ی خورشیدی در مساحتی ۲۶ کیلومتر مربعی قرار داده شده است.

کشور چین در سال‌های اخیر توجه بسیاری به تولید انرژی‌های تجدید پذیر داشته‌اند و در سال‌های اخیر سرمایه گذاری عظیمی در این زمینه داشته است. چینی‌ها سال گذشته بیش از ۱۰۳ میلیارد دلار بودجه برای پژوهش و توسعه‌ی نیروگاه‌های انرژی‌های تجدید پذیر هزینه کرده‌اند و به ظرفیت تولید ۷۷ گیگاوات نیز دست یافته‌اند. ظرفیت تولیدی که چین در کنار کشورهایی مثل آلمان، ژاپن و امریکا در صدر تولید کنندگان انرژی‌های سبز قرار می‌دهد.

شاید امروز پارک خورشیدی لونگیانشیا دام بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان باشد، اما با توجه به برنامه‌های کشور‌های مختلف مدت زمان این صدرنشینی هم چندان دراز نخواهد بود؛ علاوه بر خود کشور چین که قصد ساخت نیروگاهی ۲۰۰۰ مگاواتی در منطقه نینگ‌شیا دارد، کشورهای دیگر نیز برنامه‌هایی برای توسعه‌ی نیروگاه‌های خورشیدی دارند، به عنوان مثال دولت اوکراین قصد ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در ویرانه‌های چرنویل را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید