احداث بزرگترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان در چرنوبیل

You are currently viewing احداث بزرگترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان در چرنوبیل

دولت اوکراین در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن ۶۰ کیلومتر مربع از زمین های بایر و خطرناک اطراف نیروگاه اتمی چرنوبیل به یک نیروگاه تولید انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت تولید ۱۴۰۰ مگاوات تبدیل می شود. بر اساس این طرح، ۱۰۰۰ مگاوات از ظرفیت این نیروگاه از انرژی خورشیدی و ۴۰۰ مگاوات باقی مانده نیز از سایر روش های تجدیدپذیر تأمین می شود. این میزان برق تولیدی، بیش از یک سوم ظرفیت نیروگاه اتمی جرنوبیل (۴۰۰۰ مگاوات) است.

نیروگاه انرژی خورشیدی چرنوبیل بزرگترین نیروگاه جهان

در حال حاضر پارک خورشیدی Longyangxia Dam در چین با مساحت  ۲۳ کیلومتر مربع و تولید ۸۵۰ مگاوات همراه با مرکز انرژی خورشیدی Ivanpah در کالیفرنیای امریکا به وسعت ۱۴ کیلومتر مربع و تولید ۳۹۲ مگاوات بزرگترین نیروگاه های خورشیدی جهان هستند. تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی که در این طرح پیش بینی شده است، در واقع این نیروگاه را به بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان تبدیل خواهد کرد.

قیمت ارزان زمین های این منطقه به دلیل حادثه چرنوبیل، میزان نور خورشد مناسب این منطقه، وجود زیرساخت های دست نخورده ی انتقال برق باقیمانده از نیروگاه چرنوبیل و نیز غیر قابل سکونت بودن این مناطق، از نکاتی است که سرمایه گذاری برای نصب و راه اندازی صفحات خورشیدی در این منطقه را کاملاً مقرون به صرفه و سودآور می کند.
از طرفی بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) نیز اعلام کرده است قصد سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری روی پروژه های تولید انرژی تجدیدپذیر دارد. به گفته یکی از سخنگویان بانک EBRD، این بانک در حال بررسی سرمایه گذاری در این نیروگاه و وضعیت زیست محیطی مناطق مورد بررسی است.

وزیر محیط زیست اوکراین هم اخیراً در مصاحبه ای از گفتگوی دولت این کشور با دو شرکت امریکایی و چهار شرکت کانادایی فعال در زمینه انرژی خورشیدی برای استفاده از پتانسیل این منطقه خبر داده بود.

کشور بلاروس (همسایه اکراین) نیز در حال راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی ۲۲٫۳ مگاواتی در منطقه ی Brahin است. این نیروگاه که تنها ۲۰ مایل از چرنوبیل فاصله دارد، در زمین هایی ساخته می شود که بر اثر حادثه چرنوبیل، نه تنها قابل سکونت نیستند، بلکه امکان کشاورزی هم در آن وجود ندارد.

منبع: The Guardian

دیدگاهتان را بنویسید