دقیق‌ترین شبیه‌سازی از تولد و رشد کهکشان راه شیری

You are currently viewing دقیق‌ترین شبیه‌سازی از تولد و رشد کهکشان راه شیری

گروهی از اخترشناسان مؤسسه فناوری کالیفرنیا (مشهور به CalTech) دقیق‌ترین ویدیوی شبیه‌سازی تولد و رشد کهکشان راه شیری را  بر اساس محاسبات مدل ابرنواختر را منتشر کرده‌اند.

در شبیه‌سازی‌های پیشین، فرض بر این بود که کهکشان راه شیری توسط هزاران کهکشان کوتوله احاطه شده است، چیزی که در پژوهش‌های جدید رد شده و در واقع تنها ۳۰ کهکشان کوتوله در همسایگی کهکشان ماست. به دلیل عدم آگاهی از ماهیت ماده تاریک که درتمام بخش‌های جهان هستی وجود دارد، اخترشناسان محاسبات خود را اشتباه می‌دانند، اما این گروه از اخترشناسان CalTech دریافتند که ماده تاریک مشکلی در محاسبات تولد کهکشان راه شیری ایجاد نمی‌کند. محاسبات این گروه قادر است به سادگی وضعیت فعلی کهکشان ما را به کمک ترکیب کردن با آثار ابرنواختر بیان کند.

قبلاً در این گونه شبیه سازی‌ها فکر می‌کردیم درک ما از ماده تاریک اشتباه است. اما این نتایج نشان می‌دهد که نیازی به استفاده از ماده تاریک نیست. وقتی که خیلی دقیق از مدل ابرنواختر استفاده کردیم، توانستیم جواب درست را بیابیم.
اندرو وتزل، سرپرست تیم اخترشناسان

انفجار ستاره، کلید دستیابی به شرایط تولد کهکشان راه شیری

انفجار یک ستاره می‌تواند به حدی گسترده و قدرتمند باشد که ستاره‌ها و حتی کهکشان‌های کوچک را جا به جا  و یا دور کند. با محاسبه‌ی همین آثار، این گروه توانستند به یک شبیه‌سازی واقعی از شرایط فعلی کهکشان راه شیری دست پیدا کنند.

به منظور ایجاد همین ویدیوی شبیه‌سازی شده که می‌بینید، این گروه از ۲۰۰۰ رایانه برای محاسبه و بررسی داده‌ها استفاده کرده است. همچنین در مجموع پردازشگر مرکزی (CPU) این رایانه‌ها، ۷۰۰ هزار ساعت پردازش انجام داده است تا این اخترشناسان بتوانند به یک شبیه‌سازی دقیق از شرایط تولد کهکشان راه شیری دست یابند. این زمان از محاسبه، معادل ۸۰ سال کار بدون وقفه یک رایانه است.

منبع: CalTech

دیدگاهتان را بنویسید