نخستین تصاویر GOES-16، ماهواره‌ی هواشناسی جدید NOAA از جو زمین

You are currently viewing نخستین تصاویر GOES-16، ماهواره‌ی هواشناسی جدید NOAA از جو زمین

۱۹ سپتامبر سال گذشته‌ی میلادی، اداره ملی اقیانوسی و جوی امریکا (نوآ-NOAA) یک ماهواره‌ی هواشناسی جدید با نام GOES-16 را از پایگاه دماغه‌ی کاناورال به فضا ارسال کرد. ماهواره‌ای به‌روز و پیشرفته که قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت بسیار بیشتری نسبت به ماهواره‌ی قبلی NOAA با نام GOES-R را داراست. پرتاب این ماهواره، توجه بسیاری از هواشناسان، کارشناسان هوا فضا و علاقه‌مندان به پیش بینی آب و هوا را به خود جلب کرد. حالا حدود چهار ماه پس از ارسال ماهواره‌ی هواشناسی GOES-16 به فضا، اولین تصاویر ثبت شده توسط آن به زمین مخابره شده است.

تصاویر با کیفیت‌تر محصول ماهواره‌ی هواشناسی GOES-16

خروجی تصاویر ثبت شده توسط ماهواره‌ی GOES-16 که توسط ابزاری موسوم به تصویر ساز خط مبنای پیشرفته (ABI) تهیه می‌شود، تصاویر با کیفیت (رزلوشن) ۴ برابر بیشتر از تصاویر موجود ماهواره‌های هواشناسی را در دسترس کارشناسان قرار می‌دهد. دسترسی به این تصاویر با کیفیت بالا، به هواشناسان امکان پیش بینی دقیق‌تر وضعیت آب و هوا و محل‌های رویدادهای جوی را می‌دهد.

تصاویر ماهواره‌ی هواشناسی GOES-16
این ۱۶ تصویر، وضعیت جوی در قاره‌ی امریکا در دو کانال نور مرئی، ۴ کانال فرو سرخ (مادون قرمز) نزدیک و ۱۰ کانال فرو سرخ را نشان می‌دهد. این تصاویر به کمک فناوری ABI تهیه شده است. این کانال‌های متفاوت تصویر برداری به هواشناسان تفاوت‌های میان پدیده‌های جوی مانند ابر، بخار آب، دود، یخ و خاکستر آتشفشانی را نشان می‌دهد.

GOES-16 می‌تواند هر ۱۵ دقیقه یک تصویر کامل از جو کره‌ی زمین و هر ۵ دقیقه یک تصویر از جو قاره‌ی امریکا تهیه کند. بدین ترتیب GOES-16 در حال حاضر ۵ برابر سریع‌تر از ماهواره‌های فعلی هواشناسی NOAA است. ماهواره‌ی هواشناسی GOES-16 در مدار ۲۲۳۰۰ متری زمین واقع شده و همین موضوع باعث افزایش سرعت تصویر برداری و تهیه‌ی تصاویر دقیق‌تر و با کیفیت‌تر از وضعیت آب و هوایی زمین است.

این چنین روزهایی، روزهای هیجان انگیزی برای NOAA است، یکی از دانشمندان بخش ماهواره‌های هواشناسی GOES ما، تصاویر این نوزاد تازه متولد شده را مقایسه می‌کند و همین برای ما هیجان انگیز است. این تصاویر از پیشرفته‌ترین فناوری‌های بشری در فضا برای پیش بینی شرایط آب و هوایی زمین حاصل شده است. این تصاویر بسیار عالی، اولین چشمه از توانایی‌های GOES-16 برای توسعه‌ی پیش بینی آب و هوا و نجات جان انسان‌هاست.
دکتر استفان وولز، مدیر بخش ماهواره‌ها و خدمات اطلاعات NOAA

قرار است NOAA ماه مه میلادی سال جاری محل دقیق برنامه ریزی شده برای قرار گیری GOES-16 را اعلام کند و از نوامبر سال ۲۰۱۷، این ماهواره‌ی هواشناسی به عنوان GOES-East یا GOES-West عملیاتی شود.با عملیاتی شدن این ماهواره، NOAA از شش ابزار جدید آن برای تهیه‌ی تصاویر هواشناسی استفاده خواهد کرد.

تصاویر ماهواره‌ی هواشناسی GOES-16
این تصویر را GOES-16 در روز ۱۵ ژانویه ۲۰۱۷ از ماه ثبت کرده است. مانند سایر ماهواره‌های هواشناسی، GOES-16 از ماه برای کالیبره کردن استفاده می‌کند.

+ GOES مخفف عبارت Geostationary Operational Environmental Satellites است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید