نگاهی به نخستین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

You are currently viewing نگاهی به نخستین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

دو روز پیش (دوشنبه ۱۱ جولای) جو بایدن، رییس جمهور امریکا با انتشار اولین تصویر ثبت شده با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب و بعد از آن، دیروز (۱۲ جولای)، ناسا با انتشار مجموعه از نخستین تصاویر ثبت شده با استفاده از این تلسکوپ، نمایی حیرت‌انگیز، جذاب و صدالبته چشم‌نواز از کهکشان‌های فضایی را به نمایش گذاشتند. تصاویری که به سرعت به صدر اخبار جهان رفته و شبکه‌های اجتماعی را به  تسخیر خود درآوردند.

نخستین مجموعه تصاویر ثبت شده توسط  تلسکوپ فضایی جیمز وب که ناسا در همکاری با آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا منتشر کرده است، شامل تصویری از خوشه‌های کهکشانی باستانی و کم‌نور با بیش از ۱۳ میلیارد سال سن، تصویر سحابی حلقه جنوبی یا هشت انفجار، مجموعه‌ای از پنج کهکشان با نام پنج قلوی استفان و سحابی شاه‌تخته هستند. ناسا به منظور تشریح ویژگی‌های این تصاویر و توضیح اطلاعات و داده‌های مربوط به هر یک از آن‌ها صفحه‌ای اختصاصی ایجاد کرده است (اینجا) و باکیفیت‌ترین نسخه از این تصاویر را در آن قرار داده است.

بیشتر بخوانید:  تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت به فضا پرتاب شد

اگرچه این مجموعه تصاویر از کهکشان‌ها و سحابی‌هایی است که پیش از این با استفاده از تلسکوپ‌های دیگری نظیر هابل نمایی از آن به ثبت رسیده است، اما تلسکوپ فضایی وب با فناوری پیشرفته‌ای که از آن بهره می‌برد، موفق به ثبت جزییاتی شده که برای اولین بار است که مشاهده می‌شوند.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ فضایی جیمز وب

نوشتن از عظمت این تصاویر حیرت‌انگیز و تشریح جزییات بیشتر درباره‌ی آن‌ها بدون شک مثل آب در هاون کوفتن است و رسانه‌های معتبر و تخصصی پر هستند از اطلاعات مربوط به این تصاویر و البته من هم تخصص لازم برای این کار را ندارم، اما به عنوان مخاطبی عام، فقط می‌توانم بگویم که تماشای تصاویری از کهکشان‌هایی که عمر برخی از آن‌ها به ۱۳ میلیارد سال می‌رسد، تجربه‌ای غریب و بی‌همتا برایم بوده و هست.

تصاویری که دستِ‌کم برای من، به مانند تلنگری هستند که به کوچک بودن خود در این جهان بی‌کران بیش از پیش پی ببرم… در ادامه می‌توانید این تصاویر حیرت‌انگیر را تماشا کنید و فراموش نکنیم که:

اَجرام که ساکنان این ایوان‌اند،
اسبابِ تَرَدُّدِ خردمندان‌اند،
هان تا سرِ رشتهٔ خِرَد گُم نکنی،
کانان که مُدَبّرند سرگردان‌اند!
خیام

سحابی شاه‌تخته
سحابی شاه‌تخته، منبع: ناسا
مجموعه‌ای از پنج کهکشان با نام پنج قلوی استفان
مجموعه‌ای از پنج کهکشان با نام پنج قلوی استفان، منبع: ناسا
سحابی حلقه جنوبی یا هشت انفجار
سحابی حلقه جنوبی یا هشت انفجار، منبع: ناسا
اولین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب موسوم به SMACS 0723
اولین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب موسوم به SMACS 0723، منبع: ناسا

دیدگاهتان را بنویسید