مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل

You are currently viewing مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل

این روزها به هر پایگاه خبری یا شبکه‌ی اجتماعی سر بزنید بعید است که با خبر یا تصویری از نخستین مجموعه تصاویر ثبت شده با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب روبرو نشوید. خودِ من هم پیش‌تر درباره‌ی انتشار این تصاویر حیرت‌انگیز مطلبی نوشته‌ام. با این حال و در کنار تمامی بحث‌های تخصصی و غیرتخصصی موجود در رسانه‌های مختلف، یکی از جذاب‌ترین مباحث برای من، مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل از سحابی‌ها و کهکشان‌های یکسان است.

شکی نیست که فناوری بسیار پیشرفته‌تر تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب نسبت به تلسکوپ‌های فضایی هابل، دلیلی برای بالا رفتن انتظارات از کیفیت تصاویر است. چالشی که تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب به خوبی از پس آن برآمده و مقایسه‌ی تصاویر به خوبی آن را نمایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  امکان جدید ناسا: ببینید تلسکوپ هابل هر لحظه کدام بخش از فضا را رصد می‌کند

مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل

در سالیان گذشته، تلسکوپ هابل نیز از سحابی حلقه جنوبی یا هشت انفجار، مجموعه‌ای از پنج کهکشان با نام پنج قلوی استفان، سحابی شاه‌تخته و خوشه‌های کهکشانی باستانی و کم‌نور موسوم به SMACS 0723، که نخستین سوژه‌های تصویربرداری تلسکوپ جیمز وب بوده‌اند، تصویربرداری کرده است. تصاویری که در زمان خود نقشی کلیدی در افزایش اطلاعات اخترشناسان ایفا کرده‌اند.

ناسا با انتشار تمامی این تصاویر، امکان مقایسه کیفیت تصاویر ثبت شده با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل، و نیز بررسی میزان جزییات ثبت شده در تصاویر آن‌ها را فراهم کرده است. مقایسه‌ای که گویی در آن ستارگان با شما سخن می‌گویند! هزاران و شاید میلیون‌ها ستاره، سیاه‌چاله و سحابی جدید در تصاویر تلسکوپ جیمز وب قابل مشاهده هستند که عملاً تا پیش از آن و با استفاده از تلسکوپ هابل قابل دیدن نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید:  نگاهی به نخستین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

تصویر بالا مقایسه‌ای میان تصاویر ثبت شده با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل از خوشه‌های کهکشانی SMACS 0723 است و در ادامه نیز تصاویر این دو تلسکوپ از سحابی حلقه جنوبی یا هشت انفجار، پنج قلوی استفان و سحابی شاه‌تخته قابل مشاهده‌اند. تصاویری که خود گویای همه چیز هستند…

مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل از سحابی حلقه جنوبی یا هشت انفجار
مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل از سحابی حلقه جنوبی یا هشت انفجار، منبع: ناسا
مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل از پنج قلوی استفان
مقایسه تصاویر پنج قلوی استفان، منبع: ناسا
مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل از سحابی شاه‌تخته
مقایسه تصاویر سحابی شاه‌تخته، منبع: ناسا

;

دیدگاهتان را بنویسید