تصاویر سیاره مشتری از دریچه لنز فروسرخ تلسکوپ فضایی جیمز وب

You are currently viewing تصاویر سیاره مشتری از دریچه لنز فروسرخ تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب و تصاویر شگفت‌انگیزی که ثبت کرده، این روزها نقل همه‌ی محافل شده‌اند و من هم پیش از این درباره‌ی آن‌ها چند باری نوشته‌ام. با این حال داستان اکتشافات، یافته‌ها و تصاویر منتشره از تلسکوپ فضایی جیمز وب به همین موارد خلاصه نمی‌شود و این تازه آغازِ راه است. در کنار تمامی تصاویر زیبایی که تلسکوپ فضایی جیمز وب از فضا به ثبت رسانده است، ناسا به تازگی تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره مشتری، حلقه‌ها و قمرهای آن را منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید:  نگاهی به نخستین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

این تصاویر، در واقع نخستین تصاویر ثبت شده با تلسکوپ فضایی جیمز وب از اجزای منظومه‌ی خورشیدی هستند. ناسا توضیح داده که این تصاویر پیش از آغاز رسمی فعالیت تجهیزات تلسکوپ وب به ثبت رسیده‌اند. تصاویری که نشان می‌دهند، تلسکوپ فضایی جیمز وب نه‌تنها قادر به رصد اعماق فضا است، بلکه می‌تواند از اجزای منظومه‌ی خورشیدی و اجرام نزدیک به زمین نیز به خوبی تصویر برداری کند.

این تصاویر از مشتری، همراه با تصاویر اعماق فضا که پیش از این منتشر شد، نمایی از همه‌ی آنچه که تلسکوپ وب می‌تواند رصد کند را نمایش می‌دهند؛ از دورترین و کم‌نورترین کهکشان‌ها تا سیاره‌هایی که در کهکشان خودمان هستند و با چشم غیرمسلح هم می‌توان آن‌ها را از حیاط خانه مشاهده کرد!
برایان هالر، یکی از محققان مرکز علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور و از همکاران این پروژه

تصاویر سیاره مشتری، حلقه‌ها و قمرهای آن

اگر شما هم از علاقه‌مندان به سیاره مشتری باشید، بدون شک لکه‌ی سرخ بزرگ، که به دلیل ثبت تصویر با استفاده از دوربین نزدیک فروسرخ پس از پردازش به رنگ سفید است، و یکی از قمرهای این سیاره با نام اروپا توجه شما را به خود جلب کرده است. همچنین در تصاویر دیگری که با لنزهای مختلف تلسکوپ وب ثبت شده، قمرهای متیس، تبه و حلقه‌های سیاره مشتری نیز قابل مشاهد هستند.