بررسی مدل‌های اتمی معمول، نظریه‌هایی که کاملاً اشتباه هستند + ویدیو

You are currently viewing بررسی مدل‌های اتمی معمول، نظریه‌هایی که کاملاً اشتباه هستند + ویدیو

اگر در گوگل نام اتم را جستجو کنید، با مجموعه‌ای از تصاویر و اطلاعات متنوعی مواجه می‌شوید که تصاویر مدل‌های اتمی بخشی از آن‌هاست. مدل‌های اتمی مختلفی که معمول‌ترین آن مدلی شبیه به منظومه‌ی شمسی است. هسته‌ی اتم مانند خورشید در مرکز و الکترون‌های مانند سیارات در مدار خود، اطراف هسته در حال حرکت هستند. این تصویر از وضعیت اتم آنقدر مورد توجه است که حتی در نشان و پرچم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز استفاده شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

مدل‌های اتمی معمول، درست یا غلط؟

از سال‌های بسیار دور و تا همین لحظه، بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران جهان، مدل‌ها، فرضیه‌ها و نظریات مختلفی برای چگونگی قرار گیری پروتون، نوترون، الکترون و سایر ذرات در هر اتم ارائه داده‌اند. مدل‌هایی که گاه مورد استقبال قرار گرفته‌اند و گاه کاملاً رد شده‌اند. هرچند پژوهش‌ها در این زمینه هنوز هم ادامه دارد و به عبارتی هیچ چیز در اینباره قطعی نیست، اما در سال‌های اخیر برخی مدل‌های اتمی معمول به طور کلی رد شده‌اند و جای خود را به مدل‌های جدید‌تر داده‌اند.

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد، آیا مدل اتمی بور، که طرح منظومه‌ی شمسی را درباره‌ی ساختار اتم می‌دهد واقعاً درست است؟ اصلاً کدام مدل اتمی درست و دقیق است؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید، این ویدیو که توسط کانال یوتیوب SciShow* منتشر شده است، به بررسی تاریخچه‌ی مدل‌های اتمی می‌پردازد و با معرفی انواع مدل‌ها، دقیق‌ترین مدل اتمی وجود را به شما معرفی می‌کند.

به هر حال اگر تصویری از درون اتم در ذهن خود دارید و می‌خواهید صحت آن را بفهمید، یا به طور کلی می‌خواهید تصویری از درون اتم و حرکت الکترون‌های آن در ذهن خود داشته باشید، بد نیست این ویدیو را ببینید و از اطلاعات آن استفاده کنید.

* SciShow یک کانال یوتیوب است که با تولید ویدیوهای علمی، به معرفی، بررسی و انتشار موضوعات علمی می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید