تتوی موقت ؛ ابزار جدید کنترل لحظه‌ای وضعیت سلامتی بدن

You are currently viewing تتوی موقت ؛ ابزار جدید کنترل لحظه‌ای وضعیت سلامتی بدن

گروهی از پژوهشگران ژاپنی موفق به ساخت حسگر الکترونیکی انعطاف پذیری شده‌اند که کاملاً شبیه به یک تتوی موقت است. از این حسگر زیبا می‌توان به مدت یک هفته برای نظارت لحظه‌ای بر تمامی علائم حیاتی بدن استفاده کرد.

این در حالی است که افرد دارای بیماری‌های مزمن در حال حاضر از حسگرهای سخت و غیر منعطف پلاستیکی استفاده می‌کنند. حسگرهایی که گاه تحمل کردن آن‌ها از تحمل کردن بیماری سخت‌تر می‌شود. با این اوصاف استفاده از یک تتوی موقت به جای چنین حسگرهایی قطعاً گزینه‌ای جذاب برای بیماران خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  پوست فوتونی ، نمایشگر فوق نازک و انعطاف پذیر شبیه به پوست

این حسگرهای ضد حساسیت که از شبکه‌ای نانو مقیاس برای طراحیشان استفاده شده، توسط پژوهشگران دانشگاه توکیو توسعه داده شده‌اند و آنقدر سبک و نازک هستند که گاهی فرد حتی احساس نمی‌کند که در حال استفاده از آن‌ها است. پس از یک هفته آزمایش نمونه‌های اولیه‌، این حسگرها نه باعث حساسیت پوستی شدند و نه شکستند، بلکه موفق به ثبت تمامی فعالیت‌های الکتریکی ماهیچه‌های فرد استفاده کننده نیز شده‌اند.

تتوی موقت

بنا بر مقاله‌ی منتشر شده از این پژوهش در مجله‌ی نیچر نانوتکنولوژی، تتوی موقت که نوعی پوست الکتریکی محسوب می‌شود، قادر به احساس لمس، دما و فشار است. این فناوری جدید نه تنها می‌تواند تحولی در روش‌های کنترل وضعیت اعضای حیاتی بدن باشد، بلکه باعث بهبود وضعیت اندام‌های مصنوعی نیز بشود.

دستگاه‌های الکترونیکی نازک-فیلم می‌توانند با پیوستن به پوست برای نظارت بر سلامتی استفاده شوند و یا به عنوان رابط سایر دستگاه‌ها عمل کنند…
ما موفق به تولید حسگرهایی بدون ایجاد حساسیت، قابل نفوذ توسط گاز، فوق نازک، بسیار سبک و قابل انعطاف شدیم که قادر است برای مدتی طولانی به صورت مستقیم روی پوست بدن انسان قرار بگیرد.
بخش‌هایی از خلاصه‌ی مقاله

حسگرهای الکتریکی قابل اتصال به پوست پیش از این نیز مورد توجه بوده‌اند و این اولین بار نیست که از تتوی موقت برای کاربردی به غیر زیبایی پوست استفاده می‌شود. حدود یک سال پیش نیز یک تیم تحقیقاتی شش نفره متشکل از پژوهشگران آزمایشگاه رسانه‌ی مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و بخش تحقیقات شرکت مایکروسافت، نوعی تتوی فلزی با نام DuoSkin را طراحی کردند که قادر به کنترل رایانه و گوشی هوشمند فرد استفاده کننده بود.

دیدگاهتان را بنویسید