زلزله ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه؛ بزرگترین زلزله تاریخ غرب کشور

You are currently viewing زلزله ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه؛ بزرگترین زلزله تاریخ غرب کشور

ساعت ۲۱:۴۸:۱۶ شبانگاه ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶، زلزله‌ای به بزرگی ۷٫۳ ریشتر در ۵ کیلومتری شهر ازگله استان کرمانشاه و در نزدیکی مرز دو کشور ایران و عراق روی داد که بزرگترین زلزله تاریخ غرب کشور ایران به شمار می‌رود. زلزله‌ای مهیب که باعث مرگ و آسیب دیدگی بسیاری از هموطنانمان شد و موجب ویرانی ساختمان‌های بسیاری از شهرهای مجاور محل وقوع شده است. بیشترین خسارت‌های این زلزله در شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو رخ داده و بیشترین میزان خسارات جانی و مالی نیز در همین مناطق بر جای مانده است.

زلزله کرمانشاه
میزان احساس زلزله ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه در مناطق مختلف ایران، عراق و ترکیه

بزرگترین زلزله تاریخ کرمانشاه

هرچند وقوع چند پیش لرزه در این منطقه موجب هوشیاری مردم شده بود و کمی از خسارات جانی کاسته است اما شدت این زمین لرزه به حدی بود که خسارات جانی و مالی بسیاری در شهرهای بزرگ دورتر نظیر کرمانشاه و سنندج نیز بر جای گذاشت. این زلزله ۷٫۳ ریشتری در بسیاری از مناطق غرب ایران و شرق عراق نظیر همدان، اراک، زنجان، اهواز، ایلام، سنندج، کرمانشاه، تبریز، ارومیه، اردبیل و تهران و همینطور شهرهای اربیل، سلیمانیه، موصل و حتی شهر بغداد، جنوب کشور ترکیه و کشور کویت نیز احساس شده است.

زمین لرزه کرمانشاه
میزان احساس شدن زمین لرزه کرمانشاه در مناطق مختلف

از زمان وقع زلزله تا ساعت ۱۲ ظهر روز بعد بیش از ۱۵۰ پس لرزه نیز در مناطق زلزله زده روی داده است که بزرگ‌ترین آن‌ها، ۴٫۶ ریشتر قدرت داشته است. پس لرزه‌ها هنوز هم ادامه دارند و پیش بینی می‌شود تا روزهای آینده نیز شاهد وقوع پس لرزه در این مناطق باشیم. هنوز آمار رسمی کشته شدگان و مجروحین این حادثه مشخص نیست اما تا این لحظه بیش از ۳۵۰ نفر از هموطنان کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

از درگاه خداوند متعال برای همه‌ی جانباختگان رحمت و غفران الهی، برای مجروحان حادثه سلامتی و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

روح همه‌ی کشته شدگان شاد و یادشان گرامی

+ منبع تصاویر زلزله شناسی: سازمان زمین‌شناسی آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید