کشف خودنگاره‌ دیده نشده از ونسان ون گوگ در پشت یکی از نقاشی‌های او

You are currently viewing کشف خودنگاره‌ دیده نشده از ونسان ون گوگ در پشت یکی از نقاشی‌های او

کارشناسان هنری از یافتن خودنگاره‌ (سلف پرتره) دیده نشده‌ای از ونسان ون گوگ در پشت یکی از نقاشی‌های او خبر دادند. پژوهشگران گالری ملی اسکاتلند در حین بررسی نقاشی «سر یک زن دهقان» با اشعه ایکس، این خودنگاره را مشاهده کردند. ونسان ون گوگ اثر هنری مذکور را در سال ۱۸۸۵ نقاشی کرده است.

در این پرتره‌ی تازه اکتشاف شده، تصویر مردی با ریش و گوش چپ کامل، که کلاه و دستمال گردن دارد، مشاهده می‌شود. نکته‌ی جالب توجه در این خودنگاره، مشاهده‌ی چهره‌ی کاملی از ونسان ون گوگ پیش از بریدن گوش چپ خود در سال ۱۸۸۸ میلادی است. هرچند که این خودنگاره ناتمام باقی مانده و ون گوگ بعدتر نقاشی «سر یک زن دهقان» را روی آن کشیده است.

بیشتر بخوانید:  فروش تفنگ خودکشی ون گوگ در حراجی به قیمت 180 هزار دلار

به گزارش یورونیوز، لزلی استیونسن، کارشناس بخش حفظ آثار هنری در گالری ملی اسکاتلند نخستین کسی بود که در حین اسکن اشعه ایکس نقاشی «سر یک زن دهقان»، این خودنگاره‌ را مشاهده کرده است. او بلافاصله مشاهدات خود را با پرفسور فرانسیس فاول، سرپرست بخش آثار فرانسوی گالری ملی اسکاتلند در میان گذاشت.

کشف خودنگاره‌ دیده نشده از ونسان ون گوگ
لزلی استیونسن، کارشناس بخش حفظ آثار هنری در گالری ملی اسکاتلند، کشف خودنگاره‌ دیده نشده از ونسان ون گوگ. عکاس: نیل هانا، آسوشیتدپرس

کشف خودنگاره‌ دیده نشده از ونسان ون گوگ

او [لزلی استیونسن] به من گفت که با دیدن این خودنگاره کاملاً هیجان زده شده بود. او به سرعت دریافته بود که این تصویر خودنگاره‌ای از ون گوگ است. او سریعاً برای من پیام فرستاد. وقتی او این تصویر را به گوشی من ارسال کرد، بیرون از خانه و در حال خرید بودم. تصویری کوچک اما بسیار شگفت‌انگیز. که من [از دیدن آن] به شدت هیجان زده شدم.
پرفسور فرانسیس فاول، سرپرست بخش آثار فرانسوی گالری ملی اسکاتلند

در حال حاضر کارشناسان بخش حفظ آثار هنری گالری ملی اسکاتلند در جستجوی یافتن راهکاری هستند که با کمترین آسیب ممکن، این خودنگاره‌ی مخفی را از زیرِ لایه‌هایی از چسب و مقوا خارج کنند.

تا آن زمان، تصویر حاصل از اسکن اشعه ایکس این پرتره در یک جعبه نور (لایت باکس) از تاریخ ۳۰ جولای تا ۱۳ نوامبر سال جاری در آکادمی سلطنتی اسکاتلند در شهر ادینبورگ، در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

خودنگاره‌ دیده نشده از ونسان ون گوگ
تصویر کامل از خودنگاره‌ دیده نشده از ونسان ون گوگ. منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید