پرسش از یک فیزیکدان: به روح اعتقاد داری؟

You are currently viewing پرسش از یک فیزیکدان: به روح اعتقاد داری؟

«اساساً، هر یک از ما مجموعه‌ای عظیم از ذرات بنیادی هستیم، و البته که این موضوع بسیار پیچیده است و هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند یک انسان را بر مبنای این ذرات بنیادی تعریف کند. با این حال، فیزیکدان‌ها نظریه‌ای تحت عنوان مدل استاندارد فیزیک ذرات دارند که این ذرات بنیادین را در آن تجمیع کرده‌اند. در نتیجه، تا جایی که ما امروز می‌دانیم، این ذرات بنیادین همه‌ی آنچه در پیرامون ما است و کلِ جهان هستی، از جمله خودِ‌ ما را می‌سازند. با این حال بسیاری از افراد چندان با این مفهوم راحت نیستند. آن‌ها از خود می‌پرسند که آیا چیزهای دیگر درباره‌ی من وجود ندارد؟ آیا من چیزی بیشتر از این ذرات بنیادی نیستم؟ خودآگاه من از کجا می‌آید؟ چه اتفاقی برای روح من خواهد افتاد؟ به شخصه فکر نمی‌کنم که برای تشریح مشاهدات، و نیز تجربیات ما از اندیشیدن به چیزی بیش از فیزیک ذرات نیاز باشد…»

این بخش‌هایی از صحبت‌های سابین هوسنفلدر، فیزیکدان، پژوهشگر و نویسنده‌ی آلمانی است. او در حال حاضر در مرکز فلسفه‌ی محاسباتی در مونیخ آلمان مشغول به کار است. وقتی از سابین هوسنفلدر پرسیده شد که آیا انسان‌ها روح دارند؟ (یا به قولی به روح اعتقاد داری؟)، او پاسخ علمی جالب توجهی داد که می‌تواند شنیدنی و خواندنی باشد.

بیشتر بخوانید:  آیا قوانین فیزیکی واقعیت دارند؟

روح و قوانین فیزیکی

به طور خلاصه، سابین هوسنفلدر معتقد است که قوانین اساسی فیزیک، به گونه‌ای که در مدل استاندارد فیزیک ذرات تعریف شده‌اند، قادر به توصیف همه چیز در جهان هستی، از جمله خودآگاه (روح) انسان هستند. او توضیح می‌دهد که اگرچه هر یک از ما، مجموعه‌ای ساده از ذرات بنیادین هستیم، اما شیوه‌ی قرارگیری این ذرات در کنار هم است که هر کدام از ما را منحصربفرد کرده و خصوصیات و توانایی‌های ما را تعیین می‌کند.

بر این اساس، احتمال آن وجود دارد که با تعیین و انتقال تمامی اطلاعات مرتبط با چیدمان این ذرات در بدن، بتوان خودآگاه هر فرد را به یک رایانه منتقل کرد! بنابراین، آیا ممکن است روزی برسد که انسان بتواند خودآگاه خود را به یک دستگاه منتقل کند؟ این سؤالی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد…

ویدئوی کامل صحبت‌های سابین هوسنفلدر در ادامه آورده شده، همچنین متن این ویدئو به زبان انگلیسی نیز در منبع آن (اینجا) برای مطالعه در دسترس است.

این پست دارای 2 نظر است

  1. الیشاع

    خیلی جالب بود. سپاس بابت معرفی این ویدیوی جالب 🙂

دیدگاهتان را بنویسید