محققان وجود بلورهای زمان یا Time Crystals گونه‌ای جدید از حالات ماده را تأیید کردند

You are currently viewing محققان وجود بلورهای زمان یا Time Crystals گونه‌ای جدید از حالات ماده را تأیید کردند

چند ماه پیش، گروهی از پژوهشگران با انتشار مقاله‌ای از ساخت گونه‌ای جدید از ماده به نام بلورهای زمان یا time crystals خبر دادند. بلورهای زمان موادی عجیب هستند که ساختار اتمی آن‌ها نه فقط در فضا، بلکه در زمان نیز تکرار می‌شود، به این ترتیب آن‌ها دارای حرکتی دائمی بدون نیاز به انرژی هستند.

در این چند ماه، تلاش‌های پژوهشگران برای تولید مجدد این حالت جدید ماده و بررسی ویژگی‌های آن ادامه داشته و حالا دو گروه مختلف از پژوهشگران در دو دانشگاه متفاوت، اعلام کرده‌اند که موفق به ساخت بلورهای‌ زمان و اندازه‌گیری این حالت جدید ماده شده‌اند.

تحولی در علم فیزیک با کشف بلورهای زمان

این کشف جدید هرچند بسیار انتزاعی به نظر می‌رسد، اما دوره‌ای جدید در علم فیزیک را نوید می‌دهد. تا به امروز و پیش از کشف این حالت ماده،‌ مواد در حالت تعادل مطالعه و دسته‌بندی می‌شوند، مانند فلزات و نافلزات. هرچند برخی از نظریه‌پردازان علم فیزیک وجود موادی در جهان خلقت را پیش بینی کرده‌اند که در تعادل نیستند و انسان‌ها تا به حال هیچ یک از آن‌ها را کشف نکرده‌اند، درست مانند بلورهای زمان که تازه حالا وجودش اثبات شده است.

این حقیقت که حالا ما گونه‌ای از مواد را مشاهده کرده‌ایم که در تعادل نیستند، می‌تواند پیشرفتی شگرف در درک ما از جهان اطرافمان و علوم جدید نظیر مکانیک کوانتمی ایجاد کند.

این ماده (بلورهای زمان) گونه‌ای جدید از حالت ماده-پریود (دوره‌ی زمانی) است. این ماده از جهت دیگری هم بسیار جذاب است، زیرا اولین نمونه از مواد غیر تعادلی است. در نیم قرن گذشته، ما به بررسی مواد تعادلی نظیر فلزات و نافلزات پرداخته‌ایم. الآن ما در حال شروع اکتشاف چشم اندازی کاملاً جدید از مواد غیر تعادلی هستیم.
نورمن یائو، رهبر گروه تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی

از آنجا که اطلاعات مربوط به این اکتشاف جدید به تازگی در حال انتشار است و همزمان دو کشف جدید هیدروژن فلزی و ماده‌ی دارای رسانایی برق بدون رسانایی گرمایی در دو روز گذشته منتشر شده است،‌ برای انتشاز داده‌های جدید زمان نیاز است و اطلاعات کامل و دقیق‌تر درباره‌ی بلورهای زمان در روزهای آینده در اِی پی بلاگ منتشر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در روزهای آتی برچسب Time Crystals را در اِی پی بلاگ دنبال کنید…

دیدگاهتان را بنویسید