محققان روشی جدید برای نابودی سلول‌های سرطانی کشف کردند

You are currently viewing محققان روشی جدید برای نابودی سلول‌های سرطانی کشف کردند

گروهی از محققان درمان سرطان، مکانیزمی کشف کرده‌اند که باعث می‌شود سلول‌های سرطانی خود به خود نابود شوند. به گفته‌ی این گروه، این روش برای درمان سرطان‌های تهاجمی نظیر سرطان پانکراس اثربخشی مناسبی دارد.

این روش با تزریق پروتئینی خاص به درون سلول‌های سرطانی انجام می‌شود. با ورود پروتئین، سلول سرطانی به جای اینکه به نقاط دیگر بدن گسترش یابد، خودش را نابود می‌کند و از بین می‌رود. مهم‌ترین مزیت این روش این است که تزریق پروتئین به سلول‌های سلام هیچ اثری روی آن‌ها ندارد و امکان از بین بردن بخش‌های سالم در بافت سرطانی بسیار پایین است.

نابودی سلول‌های سرطانی بدون آسیب به سلول‌های سالم

تأثیر این روش در سلول‌های بافت سرطانی کشت شده در آزمایشگاه و نیز سلول‌های سرطانی انسانی که در بدن یک موش آزمایشگاهی قرار داده شده بود، بررسی شده است. گام بعدی برای تأیید این روش، آزمایش آن روی یک سلول‌های سرطانی در بدن انسان است. این آزمون هنوز انجام نشده است.

کشف یک روش منحصر بفرد که سلول‌های سرطانی را بدون آسیب به سلول‌های سالم نابود می‌کند در کنار این حقیقت که این روش روی سلول‌های سرطانی که بسیار سریع تکثیر می‌کنند مؤثر است، بسیار هیجان انگیز است.
مالکا کوهن-آرمون، سرپرست این تیم تحقیقاتی

بیشتر بخوانید:  استفاده از خون انسان و لیزر برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان

در این روش محققان بر روی بخش مسئول در ساخت و گسترش سلول‌های سرطانی از طریق تقسیم سلولی میتوز متمرکز شدند. رشد سرطان در واقع به دلیل تقسیم‌های سلولی میتوز بی رویه و زیاد از حد است. با بررسی فرآیند ژنتیکی رشد و تولید سلول‌های سرطانی، محققان دریافتند که با افزودن پروتئینی خاص به بافت سرطانی می‌توان تقسیم میتوز آن‌ها را از کار انداخت و باعث نابودی بافت سرطانی شد.

این گروه، روش تازه کشف شده را روی طیف وسیعی از تومورهای سرطانی کشت شده نظیر سرطان ریه، تخمدان، سینه، روده بزرگ، لوزالمعده، خون و مغز آزمایش کرده‌اند و به نتایج مثبتی دست یافته‌اند. تحققیات تکمیلی در این زمینه هنوز در حال انجام است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید