قهرمانی پرتغال در یورو ۲۰۱۶، همه برای یکی، یکی برای همه

You are currently viewing قهرمانی پرتغال در یورو ۲۰۱۶، همه برای یکی، یکی برای همه

پرتغال ، در فینالی به یاد ماندنی و پس از مصدومیت و اشک های اسطوره اش، کریستیانو رونالدو، توانست برای اولین بار در تاریخ به یک قهرمانی در تورنمنت بیم المللی معتبر، یورو ۲۰۱۶، دست یاید. جامی شگفت انگیز که برای اولین بار با ۲۴ تیم آغاز شد، حضور تیم های گمنامی نظیر آلبانی و ایسلند که اولین حضورشان در جام را تجربه می کردند، همراه با تیم هایی مثل ولز و ایرلند شمالی که پس از چندین سال به این بازی ها راه یافته بودند، در کنار عدم حضور هلند در این جام، شروعی بر شگفتی های آن بود.

صدر نشینی و صعود ولز از گروهی که در آن انگلستان تیم دوم بود، حضور مجارستان و ایسلند در بالای جدول گروهی که پرتغال تیم سومش بود و حذف زلاتان و یارانش در مرحله گروهی، روند شگفت انگیز این جام را ادامه داد. ماجراجویی هایی که با پیروزی ایسلند بر انگلستان، بردهای ولز برابر ایرلند شمالی و بلژیک پر ستاره ادامه داشت. جامی که مدعیانش تیم هایی پر ستاره ای مثل اسپانیا، آلمان، بلژیک، انگلیس و حتی فرانسه میزبان بودند،قهرمان جدیدی را به خود دید. جامی مملو از احساسات، اشک ها و صد البته لبخندهای بسیاری بود. از حذف ایتالیا و اشک های چی چی بوفون و پایکوبی های گریزمان پس از گلزنی، تا پیروزی پرتغال و اشک های رونالدو…

در ادامه نگاهی گذرا به مسیر طی شده توسط تیم پرتغال در این جام می اندازیم و اتفاقات و حواشی آن را مرور می کنیم.

چدول نهایی مسابقات یورو 2016

پرتغالی ها که به نسبت سایر ادوار سال های اخیر، تیمی کم ادعاتر را به مسابقات روانه کرده بود، با تکیه بر فوق ستاره خود، به حضور در مراحل بالاتر امیدوار بودند. البته هم گروهی با ایسلند، اتریش و مجارستان که دستِ کم روی کاغذ از پرتغال ضعیف تر بودند نیز، عاملی دیگر برای امیدواری به صعود به مراحل بالاتر بود.

نخستین بازی تیم پرتغال در جام پانزدهم، برابر تیم ملی ایسلند بود. تیمی که برای اولین بار به مسابقات یورو راه یافته بود و در دور مقدماتی، هلند، تیم سوم جام جهانی ۲۰۱۴ را حذف کرده بود، رقابت جذابی را با یاران رونالدو رقم زدند. تهدید کریس رونالدو توسط Hafthor Bjornsson بازیگر ایسلندی نقش کوه در سریال بازی تاج و تخت نیز از حواشی جالب پیش از بازی بود. پرتغالی در این دیدار با تساوی یک بر یک متوقف شدند.

دومین بازی سلسائو اروپا، در مقابل تیم ملی اتریش بود، بازی نه چندان جذابی که بدون گل خاتمه یافت. از دست رفتن یک ضربه پنالتی توسط رونالدو، فشارها روی فوق ستاره ریال مادرید را چندین برابر کرد. ضربه پنالتی رونالدو در این بازی به تیرک دروازه برخورد کرد.

قهرمانی پرتغال در یورو 2016

سومین بازی یاران نانی، مقابل مجارستان بود، بازی نه چندان آسانی که شکست در آن موجب حذف زود هنگام پرتغالی ها می شد. مسابقه دو تیم پرتغال و مجارستان که با نتیجه ۳ بر ۳ به پایان کشید، بدون شک یکی از زیباترین بازی های یورو ۲۰۱۶ بود، رونالدو که پیش از این بازی فشار بالایی را تحمل می کرد، با پرتاب میکروفن یک خبرنگار در استخر، شدت این فشار را به نمایش گذاشت.

پرتاب میکروفون در استخر توسط رونالدو

حضور مقتدر او در این دیدار با دو گل و یک پاس گل، موجب صعود تیم پرتغال به مرحله بعد شد. سوپر گل رونالدو به مجارستان و گل ثانیه های پایانی تیم ملی ایسلند به اتریش، از نکات جالب این بازی بود، گلی که تیم پرتغال را از رده دوم به رده سوم منتقل  کرد و به نظر بسیاری از کارشناسان، این تیم را به نیمه ساده تر جدول حذفی فرستاد. پرتغال به جای بازی در مقابل انگلیس، باید به مصاف کرواسی می رفت، تیمی که با پیروزی برابر اسپانیا، مدافع عنوان قهرمانی، به عنوان صدر نشین گروهش به مرحله بعد آمده بود. به این ترتیب پرتغال به لطف ساختار جدید مسابقات یورو که ۴ تیم برتر از میان تیم های سوم گروه های شش گانه، قادر به حضور در مرحله بعد بودند، اولین تیمی در یورو لقب گرفتند که توانسته با سه مساوی از گروهش صعود کند.

در مرحله یک هشتم نهایی، پرتغالی ها با ارائه یک بازی منطقی در برابر تیم قدرتمند کرواسی، توانستند این تیم را با تک گل دقیقه ۱۱۷ کوارشما به پروزی برسند. یکی از نکات جالب این بازی استارت سریع رونالدو در دقایق پایانی نیمه دوم وقت های اضافه بود که تقریبا تمام طول زمین را طی کرد، استارتی که نهایتا به ضربه ی رونالدو روی پاس عالی نانی ختم شد و برگشت آن توسط کوارشما به گل پیروزی بخش پرتغالی ها ختم شد.

قهرمانی پرتغال در جام ملت های اروپا

در مرحله یک چهارم نهایی، تیم ملی پرتغال در برابر یاران لواندوفسکی در تیم لهستان، قرار گرفتند. بازی با گل دقایق آغازین لوادوفسکی آغاز شد. در اواخر نیمه اول رناتو سانچز، پدیده یورو ۲۰۱۶، بازی را به تساوی کشید و این تساوی تا پایان وقت های معمول و وقت های اضافه ادامه داشت و بازی به ضربات پنالتی کشید. پرتغال به لطف درخشش روی پاتریسیو توانست از این مرحله نیز بگذرد و برای دومین بار پیاپی به نیمه نهایی یورو برسد.

قهرمانی پرتغال در یورو 2016

در مرحله نیمه نهایی، پرتغال در مقابل ولز شگفتی ساز قرار گرفت، مسابقه ای سرنوشت ساز که زیر سایه ی تقابل رونالدو و گرت بیل، دو فوق ستاره تیم ریال مادرید قرار داشت. در این دیدار پرتغالی ها با ارائه یک بازی برتر بالاخره موفق شدند در ۹۰ دقیقه یک تیم را شکست دهند و به ماجراجویی ولز در این تورنمنت خاتمه دهند. رونالدو با یک گل و یک پاس گل ستاره تیمش در نیمه نهایی بود و به نوعی دوئلش با بیل را پیروز شد. پرواز بلند رونالدو و ضربه سر غیرقابل مهارش در این بازی یکی از نکات جالب بازی بود که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. حالا رونالدو در یک قدمی رویایش، کسب قهرمانی با تیم ملی کشورش، قرار گرفته بود.

قهرمانی پرتغال در جام پانزدهم

پرتغالی ها که پس از ۱۲ سال، توانسته بودند به فینال یورو راه پیدا کنند، انگیزه های بسیاری برای پیروزی داشتند. در طرف مقابل اما فرانسه میزبان با پیروزی برابر تیم ملی آلمان، قهرمان جام جهانی و با درخشش ستاره هایی نظیر آنتوان گریزمان و پل پوگبا امیدهای بسیاری برای قهرمانی داشتند.

شروع بازی اما چندان برای پرتغالی ها خوشایند نبود، دقیقه ۱۰ بازی بود که رونالدو طی برخوردی با دیمیتری پایه، از ناحیه زانو مصدوم شد، اشک های او پس از مصدومیت خبری بسیار بد برای هم تیمی هایش بود. او که با تمام قوا تلاش می کرد در بازی حضور داشته باشد، نهایتاً دقیقه ۲۵ در حالی دیگر حتی توان راه رفتن نداشت با چشمانی اشکبار روی برانکار از زمین بیرون برده شد، تا هواداران پرتغال در شوک فرو بروند.

مصدومیت رونالدو در فینال یورو 2016

بازی در روزی که حشرات بسیاری به ورزشگاه استادو فرانس یورش آورده بودند، در وقت های معمول به تساوی کشیده شد.

قهرمانی پرتغال در یورو 2016

وقت اضافه ی اول هم برای هیچ یک از تیم ها گلی در بر نداشت اما در وقت اضافه دوم، اِدر، تعویض طلایی سانتوس قفل دروازه فرانسه را گشود و قهرمانی را به کاپیتان مصدوم تیمش تقدیم کرد.

رونالدو به من گفت می توانی گل پیروزی را برای تیم بزنی و این به من اعتماد به نفس فوق العاده ای داد. لحظه ای بسیار خاص برای من بود. اگرچه همه تیم به سختی تلاش کردند.
اِدر، پس از پایان بازی

بازی با نتیجه ۱ بر صفر به سود پرتغالی ها به اتمام رسید و تیم ملی پرتغال با نمایشی زیبا و تحسین بر انگیز، بدون اسطوره خود، توانست برای اولین بار در تاریخ، قهرمان قاره سبز شود. تیمی که در ۷ بازی اش در مسابقات بورو ۲۰۱۶ تنها موفق به شکست یک تیم در ۹۰ دقیقه معمول بازی شده بود، توانست جام پانزدهم اروپا را بالای سر ببرد و رونالدو، پس از باز ماندن از قهرمانی در یورو ۲۰۰۴، بالاخره به رویایش رسید و با تیم ملی کشورش قهرمان شد.

خیلی خوشحالم – خیلی. این چیزی بود که سال های سال و پس از شکست در فینال یورو ۲۰۰۴ می خواستم. از خدا خواستم که یک شانس دیگر به من بدهد. مردم پرتغال شایسته این قهرمانی بودند؛ بازیکنان ما شایسته این عنوان بودند.
کریستیانو رونالدو، پس از پایان بازی

پرتغال قهرمان یورو 2016

در پایان مسابقات آنتوان گریزمان، بهترین گلزن یورو ۲۰۱۶، برنده کفش طلای مسابقات شد و رونالدو  و ژیرو به ترتیب کفش های نقره ای و برنزی را برنده شدند. رناتو سانچز هم به عنوان برترین بازیکن جوان این دوره از مسابقات انتخاب شد.

برترین گلزنان یورو 2016

تحقق رویای کریستیانو رونالدو و قهرمانی با پرتغال در مسابقات جام ملت های اروپا

قهرمانی رونالدو در یورو 2016

دیدگاهتان را بنویسید