۲۵ سال از نمایش عمومی اولین وبسایت جهان گذشت

You are currently viewing ۲۵ سال از نمایش عمومی اولین وبسایت جهان گذشت

نیم قرن از انتشار عمومی اولین وبسایت جهان می گذرد و حالا کمتر کسی در دنیا وجود دارد که چیزی از اینترنت نداند و تا به حال وبسایتی را ندیده باشد.

ششم آگوست ۱۹۹۱ (۲۵ سال پیش)، تیم برنرز-لی، اولین وبسایت جهان را برای تشریح پروژه پهنه ی جهانی وب (W3 Project) به صورت عمومی منتشر کرد. این وبسایت ابتدا در یک گروه خبری (Usenet) منتشر شد، چند روز بعد و از ۲۳ آگوست برای همه کاربران اینترنت در دسترس قرار داده شد. نمایشی عمومی که آغازی بر تحولی عظیم در جهان شد و امروزه جزئی مهم از زندگی بشر است.

وبسایت ، ایده ای ساده که جهانی شد

ایده ای که در ذهن تیم برنرز-لی، یکی از کارکنان لابراتوار فیزیک سوییس در سال ۱۹۸۹ شکل گرفت، دو سال زمان نیاز داشت تا به صورت عمومی منتشر شود. اما در زمان انتشار نیز تعداد کمی از افراد امکان دسترسی به این وبسایت را داشتند، علاوه بر محدودیت دسترسی به اینترنت، در آن زمان مرورگری برای مشاهده وبسایت وجود نداشت. این مشکل نیز در سال ۱۹۹۳ با انتشار Mosaic، اولین مرورگر جهان توسط NCSA و سپس نرم افزار ساخت وبسایت توسط CERN رفع شد. هر دوی این نرم افزارها رایگان و متن باز بودند.

هدف تیم برنرز-لی از ایجاد اولین وبسایت و پروژه W3 ایجاد روشی برای تبادل اطلاعات فیزیکدان ها در دانشگاه ها و انستیتوی های سراسر جهان بود، هدفی که امروزه مرزهای بسیاری را در نوردیده و سایت ها را بخشی از زندگی چاری انسان ها کرده است.

در آن سال ها سیستم های دیگری نظیر WAIS و Gopher وجود داشتند، اما سادگی، رایگانی و متن باز بودن وب، باعث رشد و توسعه سریع آن در دنیا شد.

در سال ۱۹۹۳، با وجود بیش از ۵۰۰ وب سرور، پهنه ی جهانی وب، تنها ۱% از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص می داد. پس از گذشت دو دهه، این روزها بیش از ۶۳۰ میلیون سایتِ آنلاین در اینترنت وجود است.

منیع: Independent

دیدگاهتان را بنویسید