فروشنده نامزد اسکار شد؛ تاریخ سازی اصغر فرهادی ادامه دارد…

You are currently viewing فروشنده نامزد اسکار شد؛ تاریخ سازی اصغر فرهادی ادامه دارد…

حدود پنج سال از اولین اسکار سینمای ایران می‌گذرد، اسکاری که با فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی به دست آمد. از آن سال به بعد، اصغر فرهادی تنها دو فیلم ساخته است. گذشته و فروشنده. گذشته، هرچند مورد توجه بسیاری از منتقدان سینمایی قرار گرفت و چندین و چند نامزدی در جشنواره‌های مختلف داشت و موفق به کسب جوایز زیادی هم شد، اما آن چیزی نبود که از برنده‌ی اسکار ۲۰۱۲ انتظار می‌رفت. فروشنده اما داستان متفاوتی دارد. فیلمی جذاب و پرفروش که باز هم برای اصغر فرهادی موفقیت‌های بسیاری را به دست آورده و نام ایران را بر سر زبان‌ها انداخته است.

The Saleman Asghar Farhadi

فروشنده ، از کن تا اسکار

حضور فیلم سینمایی فروشنده با نام The Salesman در جشنواره‌ی کن، اولین حضور بین‌المللی این فیلم بود که با موفقیت‌های بسیاری همراه شد. اصغر فرهادی و شهاب حسینی، نخل طلای بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کردند. از سویی دیگر اکران فروشنده در سینماهای ایران هم، با رکورد شکنی همراه بود و این فیلم رکورد فروش سینمای ایران را شکست.

این‌ها البته تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های ساخته‌ی جدید اصغر فرهادی بودند، کسب عناوین بسیاری شامل جوایز بهترین فیلم خارجی زبان از انجمن ملی نقد فیلم آمریکا و جایزه ستلایت، جوایز بهترین فیلم جشنواره‌ی فیلم مونیخ، جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید، جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا و فستیوال سمینسی اسپانیا، جوایز بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره جهان سینمای آمستردام، جشنواره فیلم اولان‌باتور مغولستان و جشنواره فیلم بمبئی، هوگوی نقره‌ای و جایزه‌ی ویژه‌ی داوران جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو و چندین چند جایزه‌ی دیگر بخشی از موفقیت‌های این فیلم سینمایی بوده‌اند.

[pullquote-right]نویسنده و کارگردان فروشنده، اصغر فرهادی است و شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی آن هستند.[/pullquote-right]

به این موارد باید نامزدی برای جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب، جامعه‌ی منتقدان دنور و جامعه‌ی منتقدان آنلاین، کسب مقام دوم بخش محبوب‌ترین ویژگی بین‌المللی جشنواره فیلم ونکوور و مقام پنجم بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم دالاس-فوث وُرث را هم باید افزود.

پس از همه‌ی این موفقیت‌ها، اصغر فرهادی با فیلم فروشنده بار دیگر به بخش بهترین فیلم‌های خارجی زبان جوایز آکادمی اسکار راه یافته و شانس این را دارد که دومین اسکار سینمای ایران را هم از آن خود کند.

نویسنده و کارگردان فروشنده اصغر فرهادی است و شهاب حسینی، ترانه علیدوستی،‌ بابک کریمی، مینا ساداتی، فرید سجادی حسینی و احترام برومند برخی از بازیگران آن هستند.

اگر هنوز فیلم سینمایی فروشنده را ندیده‌اید، خیلی دیر نشده است، زیرا با اینکه اکران این فیلم در سینماهای کشور به پایان رسیده است، اما نسخه‌ی نمایش خانگی آن به تازگی منتشر شده و در دسترس است.

خلاصه‌ی داستان فیلم سینمایی فروشنده به نقل از ویکی‌پدیا:

رعنا و عماد زن و شوهری جوان هستند که در حال اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر هستند. آنها به علت نشست زمین مجبور می‌شوند به اجبار خانه خود را ترک کنند و به اصرار یکی از دوستانشان بنام بابک به خانه‌ای اسباب‌کشی می‌کنند که پیش تر زنی بدنام بنام «آهو» در آن ساکن بوده است. ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود ولی وقایعی بعدی به بحرانی غیرقابل کنترل ختم می‌شود…

فروشنده اصغر فرهادی

دیدگاهتان را بنویسید