بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان در چین وارد مدار شد

You are currently viewing بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان در چین وارد مدار شد

بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان با ظرفیت تولید ۴۰ مگاوات ساعت برق، وارد مدار تولید انرژی الکتریکی و به شبکه‌ی برق سراسری چین متصل شده است.

محل نصب و راه اندازی این نیروگاه خورشیدی که توسط شرکت سان گرو طراحی و ساخته شده، دریاچه‌ای است که پیش از این محل برداشت زغال سنگ بوده و آب‌های آن حاوی غلظت زیادی از املاح معدنی است و به همین دلیل مصرف چندانی ندارد. البته این دریاچه طبیعی نیست، در سالیان گذشته و به دلیل کنده شدن زمین برای استخراج زغال سنگ، چاله‌ای بزرگ در این منطقه ایجاد شده بود که با آب باران پر شده است و تبدیل به دریاچه‌ای کوچک شده است.

بیشتر بخوانید:  برنامه فنلاند برای تبدیل شدن به اولین کشور بدون زغال سنگ جهان

ساختار این نیروگاه خورشیدی شناور به گونه‌ای است که بخش‌های مختلف این نیروگاه خورشیدی شناور از ۴ تا ۱۰ متر در آب فرو می‌روند و با پوشش سطح آب، از تبخیر سطحی آب نیز جلوگیری می‌کند و به پایداری این دریاچه در فصل‌های گرم سال کمک می‌کند.

نیروگاه خورشیدی شناور گامی دیگر در کاهش گرمایش زمین

استفاده از این نیروگاه خورشیدی شناور در چنین مکان‌هایی دو مزیت کلی دارد، اول اینکه از محلی که چندان قابل بهره برداری نیست برای تولید انرژی تجدید پذیر خورشیدی استفاده می‌شود و دوم اینکه، به دلیل سرد بودن آب دریاچه، امکان آسیب‌های بلند مدت ناشی از گرمای آب به تجهیزات نیروگاه به حداقل رسیده است.

کشور چین با دارا بودن بیش از ۱۰۰ شهر، با جمعیت بالای یک میلیون نفر، یکی از کشورهای اصلی مصرف کننده انرژی در جهان است. سران کشور چین با پیوستن به معاهده‌ی تغییرات اقلیمی پاریس،‌ در سال‌های گذشته گام‌های مهمی در توسعه و راه اندازی نیروگاه‌های تولید انرژی تجدید پذیر خصوصاً انرژی خورشیدی برداشته است. همین چند ماه پیش بود که تصاویر ماهواره‌ای از بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در چین توسط ناسا منتشر شد و حالا این کشور گامی دیگر در توسعه‌ی فناوری انرژی خورشیدی برداشته است.

منبع: PV-Tech

دیدگاهتان را بنویسید