Symbolics.com اولین و قدیمی‌ترین دامنه دات کام ثبت شده

You are currently viewing Symbolics.com اولین و قدیمی‌ترین دامنه دات کام ثبت شده

آیا تا به حال برای شما این سؤال پیش آمده که نشانی اولین دامنه دات کام ثبت شده چه بوده است؟ این سؤالی بود که خیلی اتفاقی امروز به ذهن من رسید. سؤالی که البته پیدا کردن جوابش کار سختی نیست. برای پیدا کردن این جواب جستجویی ساده در گوگل کفایت می‌کند. Symbolics.com نشانی اولین دامنه دات کام ثبت شده در تاریخ کوتاه اینترنت است. دامنه‌ای که توسط یک شرکت رایانه‌ای به همین نام در ماساچوست، در تاریخ ۱۵ مارس ۱۹۸۵، چهار سال پیش از آغاز به کار جهان وب به ثبت رسیده است.

با پیشرفت و همه‌گیر شدن اینترنت، ارزش این دامنه، به عنوان اولین دامنه ثبت شده بیشتر از گذشته شد و همانطور که در تصویر بالا (نمایی از وضعیت فعلی سایت) می‌بینید، حالا Symbolics.com به موزه‌ای از پیشرفت اینترنت تبدیل شده است. موزه‌ای که قدمتی بیش از جهان وب دارد و در آستانه‌ی ۳۵ سالگی است. همین قدمت است که این دامنه را به سوژه‌ای برای گزارش‌های رسانه‌ها و مجلات خبری تبدیل کرده است. در یکی از این گزارش‌ها که سی‌ان‌ان در سال ۲۰۱۵ و به مناسبت ۳۰ سالگی این نشانی اینترنتی منتشر کرده است، روایتی کوتاه از سرگذشت این دامنه ارائه شده است.

بیشتر بخوانید:  5G را فراموش کنید، سامسونگ همین حالا در حال توسعه‌ی 6G است

داستان زندگی Symbolics.com

به گزارش سی‌ان‌ان، شرکت Symbolics یکی شرکت‌های پیشرو در عرصه‌ی تولید رایانه بوده، به گونه‌ای که در فیلم پارک ژوراسیک هم به نام این شرکت اشاره شده است. این شرکت در حال توسعه‌ی زبان رایانه‌ای به نام «Lisp» بوده است. زبانی که با اقبال جهانی مواجه نشده و در نهایت به پروژه‌ای شکست خورده تبدیل می‌شود. در نتیجه این شرکت در سال ۱۹۹۳ اعلام ورشکستگی و به کارش پایان می‌دهد. البته سایت این شرکت به کارش ادامه می‌دهد، زیرا مالکان Symbolics معتقدند که زبان برنامه نویسی آن‌ها هنوز هم به صورت محدود در جهان استفاده می‌شود.

داستان اما از جای دیگری جالب می‌شود، در سال ۲۰۰۹ فردی به نام آرون میستد، صاحب یک شرکت ثبت دامنه‌ی اینترنتی با مالکان Symbolics.com و امکان فروش آن را جویا می‌شود. نتیجه‌ی این مذاکرات به خرید این دامنه از سوی میستد و انتقال سایت شرکت Symbolics به نشانی اینترنتی symbolics-dks.com است. قراردادی که شرح آن در اختیار عموم قرار داده نشده است.

نمایی از سایت اصلی symbolics.com
نمایی از سایت اصلی symbolics.com که در حال حاضر به دامنه اینترنتی symbolics-dks.com منتقل شده است.

به این ترتیب اولین و قدیمی‌ترین دامنه دات کام جهان مالک جدیدی پیدا می‌کند که آن را دوباره احیا کرده و به موزه‌ای برای تاریخ اینترنت تبدیل کرده است. موزه‌ای که با تصویری از پل اوتله، به عنوان نظریه‌پرداز مفهوم وب آغاز و با تصویری از سای (PSY) خواننده‌ی کره‌ای موزیک گانگنام استایل، به عنوان پربیننده‌ترین ویدئوی تحت وب (البته تا زمانی) به اتمام می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید