خانه‌های مکعبی ؛ خلاقیت در معماری با نگاهی متفاوت به زندگی

You are currently viewing خانه‌های مکعبی ؛ خلاقیت در معماری با نگاهی متفاوت به زندگی

خانه‌های مکعبی یکی از جذاب‌ترین و خلاقانه‌ترین نمادهای معماری در شهرهای هلموند و روتردام کشور هلند است. پیت بلوم معمار هلندی و خالق این خانه‌های زیبا، با الهام گرفتن از مفهوم زندگی بر فراز شهر، این خانه‌ها را طراحی کرده است. ایده اصلی او در واقع مبتنی بر تبدیل سقف ساختمان‌ها به سازه‌هایی زیبا و در عین حال قابل سکونت بود که علاوه بر افزایش تراکم سکونتگاه، نمایی زیبا به شهر بدهد. از سویی دیگر بلوم خود نمای این سازه‌ها را الهام گرفته از درختان می‌داند و خانه‌های شهر روتردام را به جنگلی زرد رنگ تشبیه کرده است.

بلوم نخستین خانه‌های مکعبی را در سال ۱۹۷۴ میلادی طراحی کرد و تا سال ۱۹۷۷، ۱۸ واحد از این خانه‌ها در هلموند ساخته شد. این خانه‌ها گرداگرد سالن تئاتر اسپیل‌هوییس، دیگر سازه طراحی شده توسط بلوم ساخته شدند. البته در سال ۲۰۱۱ ساختمان تئاتر بر اثر آتش‌سوزی تخریب شد اما خانه‌های مکعبی هنوز سالم هستند و آسیبی به آن‌ها نرسیده است.

 

خانه‌های مکعبی شهر هلموند
نمایی از خانه‌های مکعبی شهر هلموند و بقایای به جا مانده از سالن تئاتر اسپیل‌هوییس پس از آتش‌سوزی

خانه‌های مکعبی در روتردام

در سال ۱۹۷۷ و به درخواست شهرداری روتردام، بلوم مجموعه‌ای ۵۵ واحدی از خانه‌های مکعبی را برای این شهر طراحی کرد، که در نهایت، تا سال ۱۹۸۴، ۳۹ واحد آن ساخته شد. این خانه‌ها در خیابان اوربلاک، دقیقاً کنار ایستگاه متروی اوربلاک، واقع شده‌اند و امروزه یکی از مقاصد گردشگری شهر روتردام به حساب می‌آیند. نمای بیرونی جذاب و به تبع آن نمای داخلی متفاوت این خانه‌ها، تجربه‌ای متفاوت از زندگی شهری را رقم می‌زند. تجربه‌ای که در آن خبری از پنجره‌ها و دیوارهای عمودی نیست و نمایی که ساکن خانه می‌بیند، تلفیقی از آسمان شهر و خیابان‌های منتهی به خانه است.

نمای داخلی خانه‌های مکعبی
نمای داخلی خانه‌های مکعبی

شهرت پیت بلوم و طراحی‌های خلاقانه او به حدی است که امروزه موزه‌ای به نام او در شهر هنگلو هلند ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:  در کلبه‌ای جغد شکل اقامت کنید و از دسترس خارج شوید!

جالب است بدانید این طراحی خلاقانه و منحصربفرد الهام بخش معماران دیگری در سراسر دنیا بوده است و مجموعه‌ای سه‌تایی از این خانه‌ها در تورنتوی کانادا هم ساخته شده است. معماران این مجموعه بن کاتنر و جف براون هستند و این سازه در خیابان ایسترن شهر تورنتو واقع شده است.

خانه‌های مکعبی شهر تورنتو
نمایی از خانه‌های مکعبی شهر تورنتو کانادا

اطلاعات بیشتر درباره‌ی این خانه در سایت رسمی آن‌ها (اینجا) موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید