فروش ۳/۲ میلیاردی نقاشی حسین زنده‌رودی در حراج تهران

You are currently viewing فروش ۳/۲ میلیاردی نقاشی حسین زنده‌رودی در حراج تهران

شنیدن اعداد و ارقام میلیونی و میلیاردی برای آثار هنری فروخته شده در جهان خبر چندان عجیبی نیست اما فروش آثار هنری ایرانی، آن هم در حراج تهران، با قیمت‌های میلیاردی حداقل برای شخص من جالب توجه است. دیشب و در جریان حراج دی ماه ۹۸، حراج تهران، یک تابلوی نقاشی حسین زنده‌رودی نقاش معاصر کشورمان به قیمت ۳ میلیارد و دویست میلیون تومان به فروش رسید. رقمی که بالاترین میزان پرداختی در این حراج بوده است.

نقاشی قوس آبی نیلگون اثری از حسین زنده‌رودی
نقاشی قوس آبی نیلگون اثری از حسین زنده‌رودی

«قوس آبی نیلگون» نام این نقاشی حسین زنده‌رودی است. اثری که به مانند بسیاری از آثار این هنرمند به شیوه نقاشیخط خلق شده است. بنا بر اطلاعات موجود در وبسایت رسمی حراج تهران، تاریخ خلق این اثر ۱۳۶۶ خورشیدی است و از رنگیزه گیاهی و اکریلیک روی بوم برای کشیدن آن استفاده شده است.

نقاشیخط  و حسین زنده‌رودی

حسین زنده‌رودی متولد سال ۱۳۱۶ خورشیدی است. زنده‌رودی در کنار افرادی نظیر فرامرز پیلارام، رضا مافی، نصرالله افجه‌ای و محمد احصایی پیشگامان شیوه‌ی نقاشیخط در ایران بوده‌اند. در این شیوه با ترکیب خطاطی با نقاشی، آثاری خلق می‌شوند که گاه خطاشی، گاه خط نقاشی و به طور عمومی نقاشیخط نامیده می‌شوند.

تعدادی از آثار ارائه شده در حراج دی ماه نیز شامل نقاشیخط بوده‌اند، آثار حراج شده محمود زنده‌رودی، کوروش قاضی‌مراد، محمد بزرگی، ساناز البرزی و بابک رشوند از این دست آثار هستند. همچنین در این حراج تابلوی نقاشی «طبیعت بیجان» اثر منوچهر یکتایی و «خوابم یا بیدار» اثر فرهاد مشیری هم به ترتیب ۱/۹ و ۱/۶ میلیارد تومان به فروش رسیدند و دومین و سومین اثر گرانقیمت حراج تهران در دی ماه ۹۸ لقب گرفتند.

بیشتر بخوانید:  موز 120 هزار دلاری ؛ اثر هنری گران قیمتی که خورده شد!

بنا بر اعلام حراج تهران، جمع کل مبلغ فروش آثار در این حراجی بیش از ۳۱ میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب قوس آبی نیلگون حسین زنده‌رودی مبلغی بیش از ۱۰ درصد کل فروش این  حراج را به خود اختصاص داده است.

جالب است بدانید که یکسال پیش و در حراج دی ماه ۹۷، نقاشی بی نام منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان به مبلغ ۴ میلیارد تومان به فروش رسیده است. رقمی که نشان می‌دهد هنر دوستان ایرانی هم به مانند بسیاری دیگر در جهان حاضرند برای خرید آثار هنری خاص، هزینه‌های گزافی را بپردازند.

نقاشی بی‌ نام اثری از منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان
نقاشی بی‌ نام اثری از منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان

دیدگاهتان را بنویسید