مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش اول: اولین عکس تاریخ

You are currently viewing مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش اول: اولین عکس تاریخ

در طول تاریخ زندگی انسان در کره خاکی، همواره اختراعاتی و اکتشافاتی بوده‌اند که تغییراتی اساسی در زندگی بشر ایجاد کرده‌اند، از اختراع چرخ تا کشف نفت. هر یک از این ابداعات و کشفیات جنبه‌ای از زندگی انسان را دستخوش تغییر کرده‌اند و تفاوت‌هایی را رقم زده‌اند. یکی از اختراعات بشر که امروزه به حزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شده، دوربین عکاسی است. ابزار ساده و پیش پا افتاده‌ای که حالا در تمامی گوشی‌های موبایل هوشمند و حتی غیرهوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و … در دسترس همه قرار گرفته است. اما آیا می‌دانید دنیای عکاسی از چه زمانی متولد شد و اولین عکس تاریخ بشر در چه سالی و توسط چه کسی به ثبت رسید؟

اولین عکس ثبت شده
تصویر اولین عکس ثبت شده؛ عکاس: ژوزف نیسه‌فور نیپس، سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷

اولین عکس و چشم انداز یک پنجره

اولین عکس ثبت شده به دست بشر را ژوزف نیسه‌فور نیپس، مخترع فرانسوی در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ میلادی به ثبت رسانده است. این تصویر نمای بیرونی پنجره‌ی یک خانه در روستایی از منطقه لز گرا در فرانسه را به نمایش می‌گذارد. اگر شما هم مثل من مفهوم این تصویر و آنچه عکسبرداری را شده را مشاهده نمی‌کنید، بهتر است به عکس پایین، که نسخه‌ای بهبود یافته از عکس بالا است را مشاهده کنید. در سال ۱۹۵۲ هلمولت گرشیم، با افزودن سایه به عکس اصلی، نمایی بهبود یافته از آن را ایجاد کرد که تصویری واضح‌تر از نمای ثبت شده توسط نیپس را به نمایش می‌گذارد.

نسخه بهبود یافته اولین عکس
نسخه بهبود یافته اولین عکس؛ اصلاح: هلمولت گرشیم در سال ۱۹۵۲

نیپس از یک دوربین تاریکخانه‌ای برای ثبت این عکس استفاده کرده است، شیوه کارکرد دوربین تاریکخانه‌ای به این صورت است که نور از یک سوراخ کوچک به جعبه‌ای که به عنوان دوربین عکاسی استفاده شده، وارد شده و تصویر آن روی صفحه‌ای خاص ثبت می‌شود.

در حال حاضر این عکس در مرکز هری رنسام، یکی از موزه‌های وابسته به دانشگاه تگزاس در شهر آستین ایالات تگزاس نگهداری می‌شود. تصویر بالای مطلب، نمایی از این عکس در همین موزه نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید