موز ۱۲۰ هزار دلاری ؛ اثر هنری گران قیمتی که خورده شد!

You are currently viewing موز ۱۲۰ هزار دلاری ؛ اثر هنری گران قیمتی که خورده شد!

یکی از خبرهای پرطرفداری که این روزها در دنیای اینترنت دست به دست می‌شود، نمایش اثر هنری با قیمت ۱۲۰ هزار دلار است که تنها یک موز واقعی در آن با برچسبی به دیوار وصل شده است! از اینستاگرام و فیسبوک گرفته تا توییتر و ردیت، همه و همه پر از تصاویر، اخبار و البته نظرات کاربران درباره‌ی موز ۱۲۰ هزار دلاری است.

قضیه از این قرار است که هنرمندی ایتالیایی به نام مائوریتزیو کاتلان، یک موز واقعی را با چسب نواری به دیوار یکی از گالری‌های میامی متصل کرد و قیمت آغازین برای فروش آن در حراجی گالری را ۱۲۰ هزار دلار تعیین کرد. قیمتی که از همان لحظه اول واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. داستان اما زمانی جالب‌تر شد که دیوید داتونا، هنرمند یونانی پس از حضور در این گالری، موز را از دیوار جدا کرد و خورد! او این حرکت خود را نیز یک حرکت هنری در نظر گرفت و نام «هنرمند گرسنه» را بر آن نهاد!

https://www.instagram.com/p/B5yIFp2hyE-/

بیشتر بخوانید:  فروش تفنگ خودکشی ون گوگ در حراجی به قیمت 180 هزار دلار

هنر نامیرا در موز ۱۲۰ هزار دلاری

از آنجا که از این اثر هنری عجیب سه نسخه دیگر در گالری وجود داشته است، فروش آن ادامه پیدا کرد و جالب است بدانید که تا به حال دو نسخه از آن را، دو کلکسیونر خصوصی به قیمت ۱۲۰ هزار دلار خریداری کرده‌اند. نکته جالب اما اینجاست که لوسین تراس، مدیر گالری معتقد است که این اثر هنری با خورده شدن موز از بین نمی‌رود، زیرا ایده‌ای که در آن است همواره وجود خواهد داشت.

خورده شدن موز تأثیری بر این اثر هنری ندارد. موز یک ایده است.
لوسین تراس، در گفتگو با میامی هرالد

جالب است بدانید در مجوز نگهداری از این اثر هنری گران قیمت، بندی وجود دارد که به خریدار اجازه می‌دهد هر زمان که نیاز بود، موز را عوض کند تا این اثر هنری تازه بماند و فاسد نشود! به هر حال پس از گذشت چند روز از زمان نمایش این اثر هنری گران قیمت، حالا بازدید از آن در گالری میامی به پایان رسیده است و پرونده یکی دیگر از موضوعات خبرساز در فضای مجازیبسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید