نمایش قدیمی‌ترین مروارید کشف شده جهان در موزه لوور ابوظبی

You are currently viewing نمایش قدیمی‌ترین مروارید کشف شده جهان در موزه لوور ابوظبی

قدیمی‌ترین مروارید کشف شده جهان، ماه جاری در موزه لوور شهر ابوظبی امارات برای اولین بار در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. به گفته‌ی وزارت فرهنگ و گردشگری امارات، این مروارید ۸۰۰۰ ساله در جزیره مروح پیدا شده است.

باستان شناسان این مروارید را در حین حفاری‌ منطقه‌ای تاریخی در جزیره مروح یافته‌اند. قدمت این مروارید با استفاده از روش تاریخ‌نگاری رادیواکتیو، بین ۵۸۰۰ تا ۵۶۰۰ سال پیش از میلاد تخمین زده شده است. به این ترتیب مروارید یافت شده در جزیره مروح، قدیمی‌ترین مرواریدی است که تاکنون پیدا شده است.

این مروارید که در سال ۲۰۱۷ پیدا شده است، حدود سه میلی‌متر قطر دارد و به رنگ صورتی است. قدیمی‌ترین مروارید کشف شده در نمایشگاهی تحت عنوان «۱۰ هزار سال تجمل» در موزه لوور ابوظبی به نمایش گذاشته خواهد شد.

یافته شدن این مروارید در نواحی باستانی نشان می‌دهد که دادوستد مروارید حداقل از دوره نوسنگی وجود داشته است.
عبداله خلفان الکعبی، رییس بخش باستان‌شناسی وزارت فرهنگ و گردشگری امارات

بیشتر بخوانید:  کشف مومیایی دو هزار ساله یک زن جوان در جنوب سیبری

قدیمی‌ترین مروارید در ناحیه‌ای باستانی

به گزارش سی‌ان‌ان، حفاری‌های باستان‌شناسی در جزیره مروح منجر به کشف تعدادی از ابزارهای دست‌ساز بشر شده است که در ساخت آن‌ها استخوان‌های ماهی و لاک‌پشت استفاده شده است. بنا بر نظر باستان‌شناسان اماراتی، مروارید یکی از زیور آلات انسان‌ها در آن زمان بوده است و نمادی برای زندگی تجملی به شمار می‌رفته است.

صید و فروش مروارید زمانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد مردمان ناحیه‌ی جنوبی خلیج فارس را تشکیل می‌داده است. صیادان با غواصی در نواحی گرم و کم عمق خلیج فارس، صدف‌های موجود را صید کرده و پس از باز کردن آن‌ها، مروارید طبیعی را از آن‌ها خارج می‌کردند. در واقع خرید و فروش مروارید یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد مردمان بومی امارات بوده است.

امروزه دیگر شغلی به عوان صیاد مروارید در امارات وجود ندارد و دیگر کسی به دنبال یافتن مروارید طبیعی نمی‌رود. تنها در برخی از تورهای گردشگری و مناسبت‌ها، برنامه‌هایی برای این کار انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید