اعلام وضعیت «اضطراری اقلیمی» توسط بیش از ۱۱ هزار پژوهشگر

You are currently viewing اعلام وضعیت «اضطراری اقلیمی» توسط بیش از ۱۱ هزار پژوهشگر

۱۱۲۵۸ نفر از پژوهشگران رشته‌های مختلف از ۱۵۳ کشور جهان در مقاله‌ای اعلام کردند که کره زمین «به شکلی واضح و آشکار با وضعیت اضطراری اقلیمی» مواجه شده است. این گزارش بر مبنای اطلاعات ارائه شده در تعدادی از همایش‌ها و رویدادهای مرتبط با گرمایش جهانی نظیر پنل بین دولتی سازمان ملل برای تغییرات اقلیمی تهیه و منتشر شده است.

این پژوهش که تحت عنوان «هشدار پژوهشگران جهان درباره اضطراری اقلیمی» منتشر شده، اولین گزارشی است که به صراحت وضعیت آب و هوایی زمین را اضطراری اعلام کرده است. در این پژوهش فعالیت‌های انسانی به عنوان اصلی‌ترین عامل افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای ذکر شده و از تمامی ساکنان سیاره زمین خواسته شده در مقابله با پدیده گرمایش همکاری کنند.

به گزارش واشنگتن پست، این مقاله در مجله بیوساینس به چاپ رسیده است و نویسندگان اصلی آن بیل ریپل و کریستوفر ولف، بوم شناس (اکولوژیست) از دانشگاه ایالت اورگان امریکا و ویلیام موماو، پژوهشگر اقلیمی دانشگاه تافتس استرالیا هستند.

علی‌رغم ۴۰ سال گفتگو درباره‌ی تغییرات اقلیمی، به جز چند مورد، هیچ تغییری ایجاد نشده است و تلاش‌های برای بیان اهمیت این وضعیت به شکل وسیعی ناموفق بوده است.
بخشی از متن این مقاله

بیشتر بخوانید:  نگاهی گذرا به روند گرمایش زمین از سال 1880 تاکنون

شاخص‌های اصلی وضعیت اضطراری اقلیمی

در بخش نتیجه گیری این مقاله از چند شاخص ساده برای بیان تغییرات اقلیمی استفاده شده است. این شاخص‌ها عبارتند از: ۴۰ سال تولید گازهای گلخانه‌ای، مبادلات اقتصادی، نرخ رشد جمعیت، سرانه تولید گوشت، کاهش درختان کره زمین، تغییرات دمای زمین و گرم شده آب اقیانوس‌ها. این شاخص‌ها در نمودارهایی ساده به نمایش گذاشته شده‌اند و البته نتایج عجیبی را نشان می‌دهند. نتایجی که همگی از دخالت بیش از حد انسان در طبیعت و حرکت به سمت نابودی محیط زیست حکایت دارند.

ما به تغییری بنیادین برای بشریت نیاز داریم. شرایطی که امروز برای تغییرات اقلیمی روی داده است نشان می‌دهد که برای رفع این مشکل باید از پژوهشگرانی با تخصص‌هایی فراتر از تغییرات اقلیمی استفاده کرد.
بیل ریپل، یکی از نویسندگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید