مرگ آخرین کرگدن سوماترایی در مالزی

You are currently viewing مرگ آخرین کرگدن سوماترایی در مالزی

با مرگ ایمان، آخرین کرگدن سوماترایی در مالزی، نسل این گونه‌ی خاص از کرگدن‌ها در کشور مالزی منقرض شد. به گزارش بنیاد جهانی کرگدن‌ها، ایمان ۲۵ سال داشته است و آخرین بازمانده این گونه در کشور مالزی بوده و علت مرگ آن نیز سرطان بوده است. ایمان از سال ۲۰۱۴ که شناسایی شد، در منطقه‌ی حفاظت شده‌ای در ایالت سبا در جزیره‌ی بورنئو کشور مالزی زندگی می‌کرده است.

با مرگ ایمان، آخرین کرگدن سوماترایی ماده در سال ۲۰۱۹ و پیش از آن تام، آخرین کرگدن سوماترایی نر بازمانده در سال ۲۰۱۸، نسل کرگدن‌های سوماترایی در مالزی به پایان رسید و حالا کمتر از ۸۰ کرگدن سوماترایی در مناطق حفاظت شده‌ی کشور اندونزی زیست می‌کنند. گونه‌ای نادر که حالا بیش از هر زمان دیگری در خطر انقراض قرار دارد.

مرگ ایمان، آخرین کرگدن سوماترایی شناسایی شده در مالزی، اتفاقی دردناک برای این گونه است. حالا کمتر از ۸۰ کرگدن از این گونه در اندونزی باقی مانده است. مرگ ایمان نشانگر شرایط اضطراری برای این گونه است و تلاش‌های جهانی برای حفظ این نژاد باید افزایش پیدا کند. ما متعهد هستیم که تلاش خود برای حمایت از این کرگدن‌ها را ادامه داده و به دولت اندونزی برای حفظ آن‌ها کمک کنیم.
جان پاول رودریگز رییس کمیسیون نجات گونه‌های جانوری اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت

بیشتر بخوانید:  تصاویر زیبای گونه‌ای منحصر بفرد از ماهی مرکب شیشه‌ای

کرگدن سوماترایی گونه‌ای در حال انقراض

کرگدن سوماترایی کوچک‌ترین گونه کرگدن جهان و تنها گونه‌ی آسیایی است که دو شاخ دارد. متوسط عمر آن‌ها نیز بین ۳۵ تا ۴۰ سال است و تنها در جزایر بورنئو و سوماترا زیست می‌کنند.

با اینکه دولت مالزی از سال ۲۰۱۱ پژوهش‌هایی برای لقاح مصنوعی و بازگرداندن این کرگدن‌ها به طبیعت را آغاز کرده است اما تاکنون موفق به انجام آن نشده و همه‌ی تلاش‌های آن‌ها بی‌ثمر باقی مانده است.

اگرچه اطلاعات بسیار محدودی درباره‌ی فیزیولوژی و فرآیند رشد سلولی این گونه در دسترس بوده و لقاح مصنوعی آن‌ها بسیار پیچیده است اما هنوز هم امیدهایی برای حفظ این گونه‌ی در حال انقراض از کرگدن وجود دارد.
سوزی الیس، مدیر اجرایی بنیاد جهانی کرگدن‌ها

 

دیدگاهتان را بنویسید